Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Sound art. Laboratorium dźwiękowe.

Tytuł:
Sound art. Laboratorium dźwiękowe.
Sound art. Sound laboratory.
Autorzy:
Prokop, Anna
Słowa kluczowe:
sound art - laboratorium dźwiękowe - eksperyment - dźwięk - przestrzeń
sound art - sound laboratory - experiment - sound - space
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Podejście do dźwięków na przestrzeni ostatniego stulecia kompletnie się zmieniło. Od akceptacji szumów, przez awangardowe eksperymenty, inkorporację ciszy przez Cage’a, aż do wyłonienia się w latach 80. kategorii nazwanej „sound art“, będącej efektem tarć na linii eksperymentalnych działań dźwiękowych i paradygmatu Western art music. W swojej pracy chciałabym zbadać co właściwie kryje się pod tym pojęciem, czy jest ono funkcjonalne i aktualne, oraz poddać je krytyce analizując konkretne przykłady projektów artystycznych. Dźwięk jest istotny o tyle, iż wpływa na nas fizycznie, jesteśmy w nim zanurzeni, nie posiadamy „dźwiękowej powieki“. Dźwięk to komunikacja, to tekst, nawet gdy jest „dźwiękiem samym w sobie“ zawsze pozostawia jakiś ślad. Jest powiązany z naszym odbiorem strefy wizualnej, stanowi reprezentacje przestrzeni, tworzy „atmosferę“, aurę miejsca i ma emocjonalny przekaz. Dzięki działaniom laboratorium dźwiękowego, nie jesteśmy jednak „skazani“ na dźwięki. W tej pracy pragnę także sprawdzić gdzie obecnie mają miejsce eksperymentalne praktyki dźwiękowe, gdzie znajduje się aktualne laboratorium dźwiękowe rozumiane jako przestrzeń poszukiwań nowych praktyk twórczych i odbiorczych, do której zdaje się aspirować sound art.

The approach to sounds has changed completely among last century. Starting by acceptance of noise and hum, through the experimentations done by avant-garde, incorporation of silence by Cage, up to the moment of emergence of the category named „sound art“ in 80s., which is the result of the tension between sound experiments and the paradigm of Western art music. In my master thesis I would like to investigate what exactly hides behind the concept of „sound art“, if this term is functional and actual, and to reconsider it by analyzing specific examples of art works. Sound matters, because it affects us physically, we are immersed in sound, we don’t have a „sound eyelid“. Sound is communication, text, and even when it is „sound by itself“ it always leaves a trace. It is connected with our way of perceiving the visual sphere, it is a representation of space, creates the „atmosphere“ of the place and sends an emotional message. Thanks to the efforts of sound laboratory understood as space of exploration of new sound practices, to which sound art seems to aspire — we are not „condemned“ to sounds. In this paper I would like to also find where this laboratory and sound experiments are currently taking place.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies