The purpose of the thesis project with the title "Euromaidan reportage photography by Polish, Ukrainian and Russian photojournalists" is to compare photo reportages, made by Polish, Ukrainian and Russian photographers during the Ukrainian revolution called Euromaidan. In this study I decided to show and interpret the image of the following events, which took place in Kyiv during the end of the 2013 and the beginning of 2014.In the survey I applied one of the media studies methodology such as content analysis, as well as semiotic analysis, described by Polish sociologist Piotr Sztompka and British scholar Gillian Rose. Using content analysis, I have analyzed 25 photographs, which was made by Polish, Ukrainian and Russian photojournalist during the most important events of the whole revolution. Semiotic analysis consisted of each photography symbolic message revelation as well as its interpretation due to Ukraine's historical, cultural and social context. According to the common in Ukrainian society stereotype, Polish journalists have been presenting the Euromaidan image in their media in the positive way, while Russian in negative. During this project it has occurred, that the following hypothesis is false, as all of the analyzed photographs were showing the same symbolical image, which could have been interpreted due to different contexts. After the analysis of photography symbolic message, I discovered, that a lot of Euromaidan events are referring to the historical past of Ukraine. It is a keynote of the analyzed material. Euromaidan image, which was discovered during the research, is symbolizing the return to the history. It is also connected with the events and phenomena, which took place in the past and are leading to the present. The first chapter of the thesis project is divided in two parts. The first part consists of the subject detailed description and theoretical reflections about media, photography and the photography in the media. The second part is composed of historical sources analysis as well as chronological description of Euromaidan. In the second chapter media and visual studies methodologies were characterized. The third chapter consist of results description and interpretation.
Pracę pod tytułem "Fotoreportaż z Euromajdanu oczyma polskich, ukraińskich oraz rosyjskich fotoreporterów" stworzyłam w celu porównania fotografii reportażowych, zrobionych podczas rewolucji zwanej Euromajdanem, odbywającej się na Ukrainie na przełomie lat 2013-2014. W obrębie badań postanowiłam ukazać oraz zinterpretować wizerunek opisywanych wydarzeń.W pracy posługiwałam się jedną z metod badań medioznawczych, mianowicie analizą zawartości, a także analizą semiologiczną, opisaną przez polskiego socjologa Piotra Sztompkę oraz brytyjską badaczkę Gillian Rose.Stosując analizę zawartości przeanalizowałam 25 fotografii, wykonanych przez polskich, ukraińskich oraz rosyjskich fotoreporterów podczas najbardziej przełomowych wydarzeń ukraińskiej rewolucji. Analiza semiologiczna polegała na ukazaniu przesłania symbolicznego każdej badanej fotografii oraz jego interpretacji według historycznego, kulturowego oraz społecznego kontekstu kraju, w którym wydarzenia się odbywały.Przed rozpoczęciem analizy przywidywano, iż na zdjęciach ukraińskich oraz polskich dziennikarzy obraz Euromajdanu będzie przedstawiony w sposób wyłącznie pozytywny, a w Rosji - negatywny. Hipotezę sformułowałam ze względu na stereotypy społeczeństwa ukraińskiego wobec mediów sąsiednich krajów. Wyniki analizy wskazały na to, iż takie założenie jest błędne, ponieważ wszystkie poddane badaniom zdjęcia przedstawiają jeden spójny symboliczny obraz, który można zinterpretować według różnych kontekstów.Po dokładnej analizie przesłania symbolicznego fotografii, doszłam do wniosku, iż większość wydarzeń Euromajdanu nawiązuje do przeszłości Ukrainy. Właśnie to uważam za motyw wiodący wybranych do badań zdjęć. Wizerunek Majdanu, otrzymany podczas analizy fotografii, symbolizuje powrót do historii, wiąże się z wydarzeniami oraz zjawiskami, które miały miejsce w przeszłości i prowadzą do czasów teraźniejszych.Pierwszy rozdział niniejszej pracy składa się z dwóch części. Pierwsza część zawiera szczegółowy opis przedmiotu badania oraz rozważań teoretycznych na temat mediów, fotografii, oraz fotografii w mediach. Druga część składa się z analizy źródeł historycznych, opisujących wydarzenia, które stają się tłem powstania rewolucji, a także z chronologicznego opisu samego Euromajdanu.W drugim rozdziale scharakteryzowałam metodologię badań medioznawczych oraz badań nad wizualnością. Trzeci rozdział pracy mieści opis oraz interpretację wyników stosowanych analiz.