Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

„The heart sounds the alarm”. About medical advices in the magazine „Zdrowie”

Tytuł:
„The heart sounds the alarm”. About medical advices in the magazine „Zdrowie”
„Serce bije na alarm”. O poradach medycznych w czasopiśmie "Zdrowie"
Autorzy:
Szarkowicz, Magdalena
Słowa kluczowe:
czasopismo, paratekst, język specjalistyczny, terminy z zakresu medycyny
Magazine, paratext, specialist language, medical terms
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The main objectif of my research was to gain the knowledge about the possibilities to use the paratext in the magazine "zdrowie" and to observe how the specialist language works within the text to an ordinary recipient. Firstly I went into the characheristics of the content of the magazine. I have distinguished three main areas (medicine, psychology and beauty) which were the objectived of the authors in the years 2005, 2009 and 2014. Then I moved on to description of the paratext. I found that the paratext is present on the cover in the form of nadtytul (nie wiem jak to przetlumaczyc sprobuj moze zanlezc jakis zaminiennik na wiki nie znalazlam ), slogans and inside the journal in the form of advertisements, introductions, frames and many other ways to provide an additional information. Each element of the text that accompagne to the relevant content of the articles turned out to be quite important and helpful with understanding the proper text. At the end I annalysed the language of the magazine Zdrowie. I have discovered the presence of two languages- specialist and general. While analyzing the articles I noticed that they are shown complementary. Due to the fact that the subject concerned the specified area of knowledge impact the presence of medical terminology, I have focused on the morphological and inflected level of the specialist variety.

Głównym celem moich badań było uzyskanie wiedzy na temat możliwości wykorzystania paratekstu w poradniku „Zdrowie” oraz zaobserwowania, jak funkcjonuje język specjalistyczny w tekstach przeznaczonych dla przeciętnego odbiorcy. Najpierw zajęłam się charakterystyką zawartości czasopisma. Wyróżniłam trzy główne dziedziny (medycyna, psychologia i uroda), które znajdowały się w centrum zainteresowania autorów w latach 2005, 2009 oraz 2014. Następnie przeszłam do opisu paratekstu. Uznałam, że występuje on na okładce w postaci nadtytułów, haseł i sloganów oraz wewnątrz periodyku, w postaci reklam, wstępów, ramek i wielu innych sposobów przekazania dodatkowej informacji. Każdy element tekstu towarzyszącego właściwej treści artykułów okazywał się nieraz bardzo istotny i pomocny w zrozumieniu samego tekstu właściwego. Na koniec zajęłam się językiem czasopisma „Zdrowie”. Zauważyłam występowanie dwu języków - specjalistycznego oraz ogólnego. Analizując artykuły doszłam do wniosku, że występują one w miesięczniku komplementarnie. Z racji tego, że tematyka dotycząca specjalistycznej dziedziny wiedzy implikuje występowanie terminologii z zakresu medycyny, skupiłam się głownie na poziomie morfologicznym i fleksyjnym odmiany specjalistycznej.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies