Tytuł pozycji:
Awareness and perception of safety of influenza vaccination. A study among students.
Wstęp: Grypa to choroba zakaźna występująca masowo, która niewłaściwie leczona może doprowadzić do różnego typu powikłań, zwłaszcza w grupach podwyższonego ryzyka. Najskuteczniejszym sposobem walki z zakażeniem są szczepienia ochronne.Cel pracy: Zbadanie poziomu wiedzy oraz świadomości na temat bezpieczeństwa szczepień przeciw grypie wśród studentów kierunków związanych z problematyką zdrowia oraz studentów innych kierunków.Materiał i metody: Dane zostały zebrane za pomocą kwestionariusza, zamieszczonego na portalu społecznościowym. Ankieta internetowa udostępniana była w okresie marzec-kwiecień 2016 roku i składała się z 26 pytań, w tym 8 pytań dotyczących cech społeczno-demograficznych i 18 pytań dotyczących grypy i szczepień ochronnych. Część pytań opracowano zgodnie z założeniami modelu przekonań zdrowotnych. W badanej grupie znalazło się 308 studentów w wieku 19-28 lat, w tym 209 studentów nauk związanych ze zdrowiem oraz 99 studentów innych kierunków. Wyniki: Przeprowadzone analizy wykazały, iż poziom wiedzy na temat grypy jest zbliżony pomiędzy grupami studentów. Odsetek szczepień jest istotnie wyższy w grupie studentów nauk o zdrowiu, w porównaniu do studentów innych kierunków (26% vs. 11%), mimo, iż rola lekarza pierwszego kontaktu jest nieistotna (p>0,05). Dowiedziono, iż postrzegane bezpieczeństwo szczepień jest wyższe wśród studentów nauk o zdrowiu, co wpływa na wyższy odsetek szczepień w tej grupie. Studenci kierunków związanych ze zdrowiem postrzegają grypę jako bardziej poważną, dostrzegają więcej korzyści w związku z zaszczepieniem i mniej barier uniemożliwiających im podjęcie działań zapobiegających grypie.Wnioski: Istnieją istotne statystycznie różnice w postrzeganym poziomie bezpieczeństwa szczepień oraz w postawach wobec szczepień, wpływające na odsetek zaszczepienia pomiędzy studentami nauk o zdrowiu oraz studentami innych kierunków.
Subject: Influenza is a contagious disease occurring in mass, which when is not properly treated can lead to various complication, especially in high-risk groups. The most effective way of preventing infection is vaccination. Objective: The aim of the study was to examine the level of knowledge and awareness about the vaccination's safety against influenza among students of health sciences as well as students in other fields.Material and methods: The data were collected using a questionnaire, which has been collected based on the social networking websites. Web survey was available during the period of March-April 2016 and consisted of 26 questions, including 8 questions about socio-demographic characteristics and 18 questions related to influenza and immunization. Some of the questions were developed in line with the health belief model. The participants of the study were 308 students aged 19-28 years, including 209 students of health-related and 99 students of other fields of study.Results: The study found that the level of knowledge about the influenza is similar between the groups of students. The percentage of vaccination is significantly higher in the group of students of health sciences, compared to students of other fields (26% vs. 11%), although the role of the primary care physician contact is no significant (p> 0.05). It has been observed that the perceived safety of vaccination is higher among students of health sciences, which affects a higher percentage of vaccination in this group. Students of health-related sciences perceived influenza as more serious, see more benefits in connection with the inoculation and less barriers preventing them from taking action to prevent the influenza.Conclusions: There are statistically significant differences in the perceived level of safety of vaccination and attitudes towards vaccination, affecting the proportion of vaccinated between students of health sciences and students of other fields of study.