Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Quality management in Polish Emergency Medical Service system – Krakow Ambulance Service case study

Tytuł:
Quality management in Polish Emergency Medical Service system – Krakow Ambulance Service case study
Zarządzanie jakością w systemie Państwowego Ratownictwa Medycznego na przykladzie Krakowskiego Pogotowia Ratunkowego.
Autorzy:
Jaskuła, Jerzy
Słowa kluczowe:
quality management, emergency medical service system, quality indicators, ambulance service, emergency dispatch system
zarządzanie jakością, państwowe ratownictwo medyczne, wskaźniki jakości, pogotowie ratunkowe, system powiadamiania ratunkowego
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Emergency medical service (EMS) system was made to realize tasks, which consist of providing help to casualties in life-threatening condition. System’s characteristic causes, that effective management of EMS structures is inextricably interlinked with care for quality, patient’s safety, and continuous development. Quality management in EMS should also include emergency operations structures, ambulance dispatch, emergency procedures and in-hospital treatment, as well as appropriate emergency services and hospitals coordination.Aim of this thesis is an analysis of data from Medical Priority Dispatch System of Krakow Ambulance Service, elaboration of 9 systems and clinical quality indicators and comparison of obtained results with quality indicators from London Ambulance Service. Data include figures from 2015. Study group contained 350 000 emergency calls (999 emergency number), from area of Krakow Emergency Dispatch Centre no 1 and 83 000 Krakow Ambulance Service interventions. Obtained results were compared with results of London Ambulance Service and average results from 12 Ambulance Services in England.Analysis of results allowed to form findings, that quality indicators are effective tool to monitor emergency medical service system. Growing society expectations and failure of basic healthcare (General Practitioner Surgeries) and other pillars of Polish healthcare system, can influence increase in number of emergency calls and ambulance interventions in following years. This burden will be a challenge for Krakow Ambulance Service and other participants of Emergency Medical Service System. Further development of quality management tools, both clinical and systems quality indicators can ease decision making process related with responsible EMS organization management.

System Państwowe Ratownictwo Medyczne stworzono w celu realizacji zadań polegających na zapewnieniu pomocy poszkodowanym w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego. Charakter systemu powoduje, iż skuteczne zarządzanie strukturami ratownictwa medycznego jest nierozerwalnie związane z dbałością o jakość, bezpieczeństwo pacjenta i stały rozwój. Zarządzanie jakością w ratownictwie medycznym obejmować powinno struktury powiadamiania ratunkowego, dysponowania zespołami ratownictwa medycznego, udzielanie świadczeń w zakresie medycznych czynności ratunkowych i leczenia wewnątrzszpitalnego oraz właściwą koordynację służb ratowniczych i zakładów opieki zdrowotnej współtworzących system.Celem niniejszej pracy jest analiza danych pochodzących z Systemu Wspomagania Dowodzenia Krakowskiego Pogotowia Ratunkowego, opracowanie 9 systemowych i klinicznych wskaźników kontroli jakości oraz porównanie uzyskanych wyników do wskaźników jakości w London Ambulance Service w Wielkiej Brytanii. Materiał badawczy obejmuje dane z 2015 roku. Grupę badaną stanowiło 350 tys. połączeń alarmowych (numer 999) z obszaru działania Skoncentrowanej Dyspozytorni Medycznej nr 1 w Krakowie oraz 83 tys. interwencji systemowych zespołów ratownictwa medycznego Krakowskiego Pogotowia Ratunkowego. Uzyskane wyniki porównano do wyników z rejonu operacyjnego London Ambulance Service i średnich wyników dla 12 pogotowi ratunkowych w Anglii.Analiza uzyskanych wyników pozwoliła na sformułowanie wniosków, iż wskaźniki jakości są skutecznym narzędziem monitorowania systemu ratownictwa medycznego. Stale rosnące oczekiwania społeczeństwa oraz niewydolność podstawowej opieki zdrowotnej i innych filarów systemu ochrony zdrowia w Polsce, wpływać mogą na wzrost liczby połączeń alarmowych i interwencji zespołów ratownictwa medycznego w kolejnych latach. Obciążenie to stanowić będzie wyzwanie dla Krakowskiego Pogotowia Ratunkowego i innych podmiotów działających w systemie Państwowego Ratownictwa Medycznego. Dalszy rozwój narzędzi zarządzania jakością, w tym klinicznych i systemowych wskaźników jakości może ułatwić podejmowanie decyzji związanych z odpowiedzialnym kierowaniem organizacją świadczącą usługi w zakresie ratownictwa medycznego.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies