Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Changes in the Polish system of postgraduate training of doctors and dentists

Tytuł:
Changes in the Polish system of postgraduate training of doctors and dentists
Zmiany w polskim systemie kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów
Autorzy:
Bochenek, Mateusz
Słowa kluczowe:
system of training doctors and dentists, postgraduate training
system kształcenia lekarzy i lekarzy dentystów, staż podyplomowy
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
AbstractIntroduction. A well-functioning health care system is a result of many factors. Very important role is played by available resources, financing methods and efficient organization. Effective policy based on long-range planning is a good recipe for the success of an effective healthcare system. It should be included in the most valuable elements, especially human resources. In this research, there is a review of the system of training doctors and dentists in Poland and other European Union countries. The study presents the opinions of involved entities in the system of medical education regarding post-graduate training. The paper shows possible resolves for improve system of training doctors and dentists.Aim of the study. The aim of the study was to analyze the Polish system of training doctors and dentists in the light of the proposed changes in the functioning of postgraduate training based on the review and interpretation of legislation, the official positions of the entities and the publications about system of training healthcare workers in other EU countries.Material and methods. For reaching the aim of study this research there has been used resources: Ministry of Health, System of Legal Acts, the World Health Organization, the OECD, the European Commission, the General Medical Council, the General Dental Council, the French System of Legal Acts, the Ministry of Justice in Germany, the Medical Universities in Norway. Posts stakeholders regarding the dismantling of postgraduate training have been traced on the main pages of these entities.Conclusions. In summary overview of selected legal acts and publication in Poland there is a problem of shortage of medical workers, especially doctors and dentists. The proposed changes in the system of postgraduate education for doctors and dentists have not proved to be a good solution. They caused much controversy in the academic and medical. Analyzed education systems in other countries of the European Union may be an example of solutions for the Polish system of training of medical personnel.

StreszczenieWstęp. Właściwie funkcjonujący system opieki zdrowotnej to wypadkowa wielu czynników. Ważną rolę odgrywają dostępne środki, metody finansowania oraz sprawna organizacja. Skuteczna polityka oparta na dalekosiężnym planowaniu jest dobrą receptą na sukces efektywnego systemu zdrowotnego. Warto zatem uwzględnić w niej najcenniejszy element, czyli zasoby ludzkie. W niniejszej pracy dokonano przeglądu systemu kształcenia lekarzy i lekarzy dentystów w Polsce oraz w innych krajach Unii Europejskiej. Przedstawiono opinie podmiotów związanych z systemem kształcenia medycznego na temat proponowanych zmian w stażu podyplomowym, a także zaproponowano możliwe rozwiązania.Cel pracy. Celem pracy była analiza polskiego systemu kształcenia lekarzy i lekarzy dentystów w świetle proponowanych zmian funkcjonowania stażu podyplomowego na podstawie przeglądu i interpretacji aktów prawnych, oficjalnych stanowisk podmiotów oraz publikacji anglojęzycznych odnośnie kształcenia w innych krajach Unii Europejskiej.Materiał i metoda. Do realizacji przyjętego celu dokonano przeglądu aktów prawnych (ustaw oraz rozporządzeń), opinii interesariuszy dotyczących zmian w kształceniu podyplomowym oraz literatury anglojęzycznej niezbędnej podczas odszukiwania przykładów działania systemu kształcenia w innych krajach Unii Europejskiej. Wykorzystano zasoby: Ministerstwa Zdrowia, Systemu Aktów Prawnych, Światowej Organizacji Zdrowia, OECD, Komisji Europejskiej, General Medical Council, General Dental Council, Francuskiego Systemu Aktów Prawnych, Ministerstwa Sprawiedliwości w Niemczech, Uczelni Medycznych w Norwegii. Stanowiska interesariuszy odnośnie likwidacji stażu podyplomowego zostały odszukane na stronie głównych stronach tych podmiotów.Wnioski. Reasumując przegląd wybranych aktów prawnych i publikacji należy stwierdzić, że w Polsce istnieje problem braków kadr medycznych. Proponowane zmiany w systemie kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów nie okazały się dobrym rozwiązaniem. Spowodowały liczne kontrowersje w środowiskach akademickich i lekarskich. Analizowane systemy kształcenia w innych krajach Unii Europejskiej mogą być przykładem rozwiązań dla polskiego systemu kształcenia kadr medycznych.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies