Tytuł pozycji:
The book market for children and teenagers towards external factors and readers expectations
- Tytuł:
-
The book market for children and teenagers towards external factors and readers expectations
Rynek książki dla dzieci i młodzieży wobec czynników zewnętrznych i oczekiwań czytelniczych
- Autorzy:
-
Król, Klaudia
- Słowa kluczowe:
-
book market, children's literature, teenagers' literature, publishers, new media, readership, illustration, translations
rynek książki, literatura dziecięca, literatura młodzieżowa, wydawnictwa, czytelnictwo, ilustracja, przekłady
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Spadający z roku na rok poziom czytelnictwa w Polsce skłania do zastanowienia się nad przyczynami tego stanu rzeczy. Poszukiwać ich należy w kształtowaniu postawy czytelniczej u najmłodszych odbiorców, dlatego też celem niniejszej pracy było prześledzenie zmian zachodzących na rynku książki dla dzieci i młodzieży oraz przeanalizowanie wpływu czynników zewnętrznych nie tylko na ofertę wydawniczą, lecz także na wybory podejmowane przez czytelników. Całość rozważań została podzielona na trzy rozdziały wyodrębnione ze względu na kryterium czasowe. Analiza poszczególnych okresów pokazała, jakie znaczenie dla omawianego sektora rynku miały czynniki polityczne i społeczne, a także nowe media, które niezwykle szybko zwiększały swoje oddziaływanie. W pracy przedstawiono najczęściej wydawane dzieła zarówno polskich, jak i zagranicznych autorów. Scharakteryzowane zostały najważniejsze wydawnictwa mające w ofercie literaturę dla młodych odbiorców obecne na rynku polskim. Każdy z rozdziałów zawiera również informacje na temat rozwoju ilustracji książkowej. Przeprowadzona analiza umożliwiła dostrzeżenie najistotniejszych tendencji występujących na rynku książki dziecięcej i młodzieżowej oraz pozwoliła na wysunięcie wniosków, które zostały zaprezentowane w rozdziale podsumowującym.
The decline in the number of people reading books urges to look for the reasons of this situation. Where they should be sought is the period when people get their habits – the childhood. Therefore, this thesis’ aim was to investigate the changes on the book market for the youngest receivers and to analyze the influence of external factors not only on the publishing offer, but also on the readers’ choices. The thesis is divided into three chapters, each focusing on a certain part of the market’s history. The analysis showed the importance of political and social factors as well as the influence of new media on the mentioned sector of the market. What is also included in the thesis are titles of the most often published books and most popular authors, both from Poland and other countries. The thesis also contains characterization of the biggest publishers and brief information about the book illustration’s development. The observed analysis enabled to perceive the most important tendencies and come up with conclusions, which are presented in the summarizing chapter.