Tytuł pozycji:
Utwór audiowizualny jako utwór współautorski
Praca poświęcona jest próbie odpowiedzi na pytanie, czy utwór audiowizualny można uznać za utwór współautorski w rozumieniu art. 9 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Punktem wyjścia dla rozważań jest przedstawiona w pierwszym rozdziale historia rozwoju pojęcia autora filmowego w historii kina. Następnie zdefiniowano pojęcie utworu współautorskiego w ustawodawstwie polskim i niemieckim. Dokonano również definicji utworu audiowizualnego jako specyficznego przedmiotu ochrony prawno-autorskiej. W kolejnych rozdziałach omówieni zostali pretendenci do autorstwa utworu audiowizualnego wymienieni i niewymienieni w art. 69 ustawy oraz charakter wnoszonych przez nich wkładów. W pracy wskazano na dominujący pogląd, że utwór audiowizualny należy traktować jako utwór współautorski. Następnie przedstawiono argumenty przemawiające za tym, żeby utwory audiowizualne traktować jako utwory sui generis o pewnych cechach utworów współautorskich.
The tesis is devoted to an attempt to answer the question whether an audiovisual work can be considered as a work of joint authorship within the meaning of art. 9 of the Law on Copyright and Related Rights. The starting point for the discussion is the history of the development of the concept of the film author in cinema history. Then the tesis defined the concept of work of joint authorship and also an audiovisual work as a specific object of the copyright. The study pointed out the prevailing view that the audiovisual work should be considered as a work of joint authorship, but the audiovisual works could be regarded as sui generis works with certain characteristics of joint works.