Tytuł pozycji:
Creation of main charakters in Cyprian Norwids Cleopatra and Caesar.
- Tytuł:
-
Creation of main charakters in Cyprian Norwids Cleopatra and Caesar.
Kreacja postaci tytułowych w Kleopatrze i Cezarze Cypriana Norwida
- Autorzy:
-
Izdebska, Katarzyna
- Słowa kluczowe:
-
Cyprian Norwid, Kleopatra, Cezar, Szekspir, kreacja, kobieta żywa, tragedia historyczna,
Cyprian Norwid, Cleopatra, Caesar, Shakespeare, creation, living woman, historical tragedy,
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aim of this work is an interpretation and review of title charakters Cyprian Norwid’s Cleopatra and Caesar. An author has divided the work into tree main chapters. The first part includes origin of his historical tragedy and shows the place of this drama against a background of whole Norwid’s dramatical creativity. The tragedy is a important polemic with William Shakespeare, so the work incudes comparison between Norwid’s and Shakespeare’s charakters. In next part author is concentrated on creation of Cleopatra, which is presented like living woman. There are also differences between poet’s image of the Queen and historical truth. Issues of love and power are connected with Caesar. In the drama he is not only leader and soldier, but also an artist and lover. First of all, he is representative of ancient Rome. Author also points out reflection about historiosophic aspect of tragedy and showed there collision of two great civilizations.
Celem pracy jest analiza kreacji tytułowych postaci utworu Cypriana Norwida Kleopatra i Cezar. Praca składa się z trzech rozdziałów. Autorka zaczyna rozprawę od nakreślenia genezy tragedii historycznej i umiejscowienia jej na tle dramatycznych dokonań Norwida. Dzieło Norwida zrodzone jest w dużej mierze z aktu polemiki z Williamem Szekspirem, dlatego niniejsza praca zawiera porównanie kreacji postaci Norwidowskich z Szekspirowskimi. W dalszej części wywodu autorka skupia się na kreacji Kleopatry, przedstawionej jako kobieta żywa oraz wskazuje różnice, istniejące między ukazaniem Królowej w dramacie a prawdą historyczną. Problematyka władzy i miłości łączy postać Egipcjanki z rzymskim Konsulem, którego Norwid prezentuje jako wielkiego wodza i artystę. Postać Cezara, nakreślona przez poetę, jest symbolem wielkiej cywilizacji Rzymu. Praca zawiera również refleksję nad historiozoficznym aspektem tragedii i ukazanym w niej zderzeniem dwóch antycznych cywilizacji.