Tytuł pozycji:
Teacher talk in teaching grammar to senior secondary school students: a case study
The main objective of the dissertation was to investigate the teacher talk in teaching grammar. A detailed description of the study was preceded by the theoretical section, which presents characteristics of teacher talk, provides a brief overview of the studies related to teacher talk and highlights the importance of teacher-cognition research. The empirical section discusses the study that was conducted in a senior secondary school in Tarnów with a group of 46 students and their English teacher. A series of randomly selected grammar lessons was observed and audiotyped. The metalanguage and the questions that appeared in the teacher talk were the focal point of analysis. The teacher was also asked to comment on her practices in the post-observation interviews. Additionally, two questionnaires were administered to find out about the teacher’s and the students’ opinions about the use of metalanguage in teaching grammar as well as to learn about how the teacher’s practices in teaching grammar were perceived by the teacher herself and her students. The analysis of data assembled in this study yielded interesting results. Despite the fact that the teacher was aware of her classroom practices, they were inconsistent with her beliefs about the use of metalanguage in class. The results indicated that it is the needs of the students on a par with the external examination that exerted a profound influence on the teacher’s practices in teaching grammar.
Głównym celem niniejszej pracy było zbadanie języka używanego przez nauczyciela w nauczaniu gramatyki. Szczegółowy opis badania został poprzedzony częścią teoretyczną. Prezentuje ona cechy języka nauczyciela i krótki przegląd badań poświęconych jego dyskursowi. Podkreśla także wagę badań, które biorą pod uwagę przekonania nauczyciela. Część empiryczna omawia badanie, które zostało przeprowadzone w jednym z liceów ogólnokształcących w Tarnowie. Objęło ono nauczycielkę języka angielskiego oraz jej 46 uczniów. Badanie polegało na obserwacji oraz nagraniu przypadkowo wybranych lekcji gramatyki. Użycie metajęzyka oraz pytania nauczycielki stały się głównym przedmiotem analizy. Nauczycielka została poproszona także o skomentowanie swoich działań w wywiadzie przeprowadzonym po każdej obserwowanej lekcji. Dodatkowo przeprowadzono dwa kwestionariusze, które umożliwiły poznanie opinii nauczycielki i jej uczniów na temat użycia metajęzyka na lekcjach gramatyki. Pokazały one także, jak działania nauczycielki w nauczaniu gramatyki były postrzegane przez nią samą i jej uczniów. Analiza danych zebranych w badaniu dostarczyła interesujących wyników. Mimo że nauczycielka była świadoma swoich działań w klasie, nie były one zgodne z jej opinią na temat użycia metajęzyka. Wyniki wykazały, że największy wpływ na jej sposób nauczania gramatyki miały potrzeby uczniów oraz zewnętrzne egzaminy.