Tytuł pozycji:
Oszukiwanie w kontekście rywalizacji, zabawy i pokusy. Czy umiejętność oszukiwania wiąże się z teorią umysłu u dzieci w wieku 4 lat?
- Tytuł:
-
Oszukiwanie w kontekście rywalizacji, zabawy i pokusy. Czy umiejętność oszukiwania wiąże się z teorią umysłu u dzieci w wieku 4 lat?
Deception in the context of competition, play and temptation. Are the skills of deception connected to the theory of mind in 4-year-old children?
- Autorzy:
-
Hajduk, Natalia
- Słowa kluczowe:
-
dzieci, oszukiwanie, kłamstwo, kontekst, rywalizacja, zabawa, pokusa, strategie oszukiwania, werbalne strategie oszukiwania, niewerbalne strategie oszukiwania, teoria umysłu
children, deception, lie, context, competition, play, temptation, deception strategies, verbal deception strategies, nonverbal deception strategies, theory of mind
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aim of the study was to examine 48 months old children’s ability to deceive in the context of competition, play and temptation. We also asked which of the three mentioned contexts increased ability to deceive the most. There was also an examination of whether the children chose to deceive verbally or nonverbally in the competition setting. Additionally, the comparison has been made between 42 months and 48 months old children in the competition setting. The study also included an analysis of whether the 48 months old children who were more skilled at deceiving in all three settings also had a higher level of theory of mind. The study included 70 children at the age of 42 months (37 girls and 33 boys; M=41,5 months; SD=0,53) and 85 at the age of 48 months (44 girls and 41 boys; M=48 months; SD=0,55) Three tasks were used to measure the ability to deceive. To measure the theory of mind the following tasks were used: Deceptive Box Task and two versions of Unexpected Transfer Task. The results of the study showed that 48 months old children used deception in all three contexts. The competition and temptation conditions increased deceiving the most. The 48 months old children deceive more often verbally than nonverbally in the competition setting and the 48 months old children deceive more often than the 42 months old children in the competition condition. The study did not confirm the hypothesis that children that are more skilled at deception have a higher level of the theory of mind.
Celem pracy było zbadanie umiejętności oszukiwania w kontekście rywalizacji, zabawy i pokusy u dzieci 48-miesięcznych, a następnie sprawdzenie, który kontekst skłania najsilniej do oszukiwania. Sprawdzono również, czy dzieci 48-miesięczne częściej oszukują werbalnie czy niewerbalnie w kontekście rywalizacji. Porównano także oszukiwanie w kontekście rywalizacji u dzieci 42- i 48- miesięcznych. Ponadto sprawdzono, czy dzieci 48-miesięczne, które oszukują sprawniej w każdym z trzech kontekstów, mają wyższy poziom teorii umysłu niż dzieci, kłamiące mniej sprawnie. Badanie objęło 70 dzieci 42- miesięcznych (37 dziewczynek i 33 chłopców; M=41,5 msc; SD=0,53) i 85 dzieci 48-miesięcznych (44 dziewczynki i 41 chłopców; M=48 msc; SD=0,55). Wykorzystano trzy zadania do pomiaru oszukiwania, a także zadania do pomiaru teorii umysłu - Test Zwodniczego Pudełka i dwa Testy Niespodziewanej Zmiany. Otrzymane wyniki dowodzą, że dzieci 48- miesięczne oszukują w kontekście rywalizacji, zabawy i pokusy. Konteksty rywalizacji i pokusy skłaniają najsilniej do oszukiwania. Dzieci 48- miesięczne oszukują częściej werbalnie niż niewerbalnie w kontekście rywalizacji. Dzieci 48-miesięczne oszukują w kontekście rywalizacji istotnie częściej niż dzieci 42-miesięczne. Badania nie wykazały, aby dzieci kłamiące sprawniej miały wyższy poziom teorii umysłu od dzieci kłamiących mniej sprawnie.