Tytuł pozycji:
"Transnational corporations and domestic companies"
Praca podejmuje tematykę współistnienia na rynku krajowym korporacji transnarodowych i przedsiębiorstw krajowych. Jej celem jest odpowiedź na pytania: co stanowi o konkurencyjności korporacji transnarodowych na rynku krajowym, jakie przewagi konkurencyjne posiadają przedsiębiorstwa krajowe oraz jakie są strategie stosowane przez przedsiębiorstwa krajowe w odpowiedzi na ekspansję korporacji transnarodowych i czy są one skuteczne. Na podstawie literatury przedmiotu, dostępnych badań i analizy rynku piwa w Polsce stwierdzono, iż najistotniejszą przewagą przedsiębiorstw rodzimych jest ich elastyczność, natomiast najczęściej stosowane strategie konkurowania to zagospodarowanie niszy rynkowej oraz rywalizacja – zarówno cenowa, jak i jakościowa w zależności od branży.
The theme of the paper is the coexistence of transnational corporations and domestic companies on the local market. Its aim is to answer the questions: what the competitiveness of transnational corporations on the domestic market is, what kinds of competitive advantages domestic companies have, how local firms respond to the expansion of multinationals and whether their strategies are effective. Based on the literature, available research and analysis of the beer market in Poland, it was found that the most important advantage of domestic companies is flexibility and the most common strategies are exploring a niche market and competitive struggle.