Tytuł pozycji:
Polish teachers about themselves. The image of the teacher of the Polish language in the light of statements of Dariusz Chętkowski and Piotr Wierzbicki as well as based on the survey
Praca przedstawia sylwetki nauczycieli języka polskiego uczących w szkołach naróżnych poziomach kształcenia, oraz podejmuje rozmiate zagadnienia związane z ichaktywnością zawodową. Pierwsza, teoretyczna, część prezentuje dwóch polonistów: DariuszaChętkowskiego oraz Piotra Wierzbickiego, bazuje ona na publikacjach wymienionychwcześniej polonistów, mianowicie: Piotra Wierzbickiego „Entuzjasta w szkole“ oraz DariuszaChętkowskiego „Z budy. Czy spuścić ucznia z łańcucha?“ oraz „l.d.d.w. Osieroconageneracja“, „Nauczycielskie perypetie. O wojnie wszystkich ze wszystkimi“. Kolejna,poznawczy element pracy zawiera wyniki badań ankietowych, które zostały przeprowadzoneanonimowo w grupie dwudziestu nauczycieli języka polskiego. Z przeprowadzonej analizyliteratury przedmiotu oraz badań własnych uzyskano obraz polonisty rozpatrywany podwzględem różnych aspektów.
The thesis concerns Polish language teachers who teach in schools at different levels of education, and take issues related to their professional activity. The work consists of a theoretical part, in which images of two Polish teachers Dariusz Chętkowski and Piotr Wierzbicki are presented, as well as it is based on earlier publications of metioned above Polish theorists, namely: Piotr Wierzbicki Enthusiast at school and Dariusz Chętkowski From the shack. Should the student be freed from the chain? and l.d.d.w. Orphaned Generation, Teacher's trials and tribulations. The war of all against all. The second part of the thesis, which is empirical, presents the results of my own research. Tests used in the work were carried out in a group of twenty Polish language teachers. For this purpose educators filled in anonymous questionnaires. Based on the analysis of literature of the subject and own research the image of Polish teacher considered in terms of various aspects was obtained.