Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Weganizm jako praktyka kulturowa polskiej klasy średniej

Tytuł:
Weganizm jako praktyka kulturowa polskiej klasy średniej
Veganism as cultural practice of Polish middle class
Autorzy:
Tyszkiewicz, Olga
Słowa kluczowe:
weganizm; klasa średnia; klasy społeczne; praktyka kulturowa, tożsamość
veganism; middle class; social classes; cultural practice; identity
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
In the following dissertation I will present and describe the issue of veganism of the large-city middle class in Poland. I am going to commit an attempt to describe the Polish middle class and it characteristics as accurately as possible, as well as answer the question why does the new burghers need vegetal products in their diet, but also present the notion that food is strongly class-dependant. Moreover in relation to the analysis of vegan lifestyle blogs, culinary events and magazines I am going to recognise veganism as a cultural issue in terms of the construction of one’s identity as well as subversion, which has undergone commercialisation. The theoretical frame of my reflections is determined by the sociological idea of individualisation, which resulted in the cultural processes typical for the free-flowing modernity allowing individuals to establish their own identity. Veganism therefore may be a process related to the creation of identity, which supports finding and demonstrating oneself. The diet based on vegetal products and the lifestyle connected to it is defining in the identification processes of large-city middle class. Vegan diet enables the middle class representatives to remain fit, healthy and ethical. Avoiding meat-related products is a factor differentiating from lower social classes and an indicator of prestige. Furthermore the vegetable-based diet is a result of self-creation and self-fulfilment. In my dissertation I am going to explain the issue of acquiring of subversion’s potential by commodification of vegan diet and consumer practices. Veganism, which used to be considered as a rather radical ideology became a new trend and an opportunity to increase prestige for modern burghers. The popular tendency to become a vegan justifies, typically for the middle class, distancing from mainstream and common aspects in relation to the need to outstand from the society and manifest one’s high social status. In my work I would also like to explain how the so called alternative lifestyle based on ethics may become a part of marketing strategy of expensive products and events dedicated to the wealthy citizens of Poland.

W poniższej pracy opiszę kwestię weganizmu wielkomiejskiej klasy średniej w Polsce. Staram się możliwie jak dokładniej opisać polską klasę średnią i jej specyfikę oraz odpowiedzieć na pytanie, dlaczego nowi mieszczanie potrzebują diety roślinnej, jak też opisać to, że jedzenie nie jest neutralne klasowo. Dodatkowo weganizm poprzez analizę wegańskich blogów lifestylowych, wydarzeń kulinarnych, jak i czasopism uznaję za praktykę kulturową. Zarówno w kontekście konstruowania jednostkowej tożsamość, jak i subwersji, która uległa komercjalizacji. Teoretyczny horyzont moich przemyśleń określa socjologiczna koncepcja indywidualizacji, w wyniku której typowe dla płynnej nowoczesności procesy kulturowe sprawiają, że jednostki odpowiadają za kształtowanie swojej tożsamości. Weganizm dla nowych mieszczan może być więc procesem związanym z konstruowaniem tożsamości, który pozwala odkryć i zamanifestować siebie. Dieta roślinna dla wielkomiejskiej klasy średniej i styl życia z nią związany, jest definiująca w kategorii procesów tożsamościowych. Dieta wegańska pozwala klasie średniej zachować zdrowe i szczupłe, a jednocześnie być etycznym. Niespożywanie pokarmów odzwierzęcych to również czynnik, odróżniający od klas niższych i wyznacznik prestiżu. Dodatkowo dieta roślinna często jest wynikiem kształtowania samego siebie, bądź samorealizacji. W swojej pracy postaram się też przybliżyć zjawisko zawłaszczenia subwersywnego potencjału weganizmu przez utowarowienie diety roślinnej i praktyki konsumenckie. Weganizm, który dotychczas był związany z radykalną ideologią, dla nowych mieszczan jest kolejnym trendem i okazją do zwiększenia własnego prestiżu. Moda na weganizm doskonale legitymizuje też, reprezentatywne dla klasy średniej, odcinanie się od tego, co masowe i pospolite, ze względu na potrzebę wyróżnienia się i manifestowania swojej wysokiej pozycji społecznej. Pisząc o diecie roślinnej nowych mieszczan, chcę też opisać, jak alternatywny styl życia, oparty na etyce, może stać się częścią strategi marketingowej kosztownych produktów i wydarzeń przeznaczonych dla zamożniejszych Polaków.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies