Tytuł pozycji:
Transpozycja malarstwa, rzeźby i architektury w poezji Jarosława Iwaszkiewicza
- Tytuł:
-
Transpozycja malarstwa, rzeźby i architektury w poezji Jarosława Iwaszkiewicza
The Transposition of Painting, Architecture and Sculpture in the Poetry of Jarosław Iwaszkiewicz
- Autorzy:
-
Horwacik, Krystian
- Słowa kluczowe:
-
Jarosław Iwaszkiewicz, poetry, transposition, painting, sculpture, architecture, ekphrasis, Bildgedicht, image as an interpretant, hypotyposis, interwar, 20th century
Jarosław Iwaszkiewicz, poezja, transpozycja, malarstwo, rzeźba, architektura, ekfraza, Bildgedicht, obraz jako interpretant, hypotypoza, międzywojnie, XX wiek
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Niniejsza praca poświęcona jest zagadnieniu transpozycji malarstwa, architektury i rzeźby w poezji Jarosława Iwaszkiewicza. Pierwszy rozdział zawiera zagadnienia teoretycznoliterackie, odnoszące się do wierszy tego twórcy. Wyodrębniane są też poszczególne zjawiska, które mieszczą się w obrębie ekfrastyczności – hypotypoza, Bildgedicht, obraz jako interpretant i klasyczna ekfraza. W drugim rozdziale umieszczono porównanie wierszy i nieliterackich pierwowzorów oraz wnioski płynące z przeprowadzonej analizy interartystycznej. Trzeci rozdział stanowi sumę dwóch poprzednich – na podstawie wniosków z rozdziału drugiego, wiersze zostały tu przyporządkowane zgodnie z typologią podziału proponowaną w rozdziale pierwszym. Ponadto rozdział ten jest wzbogacony wyjaśnieniami takiego podziału. Ostatnią część pracy stanowi podsumowanie wniosków na temat ekfrastycznych wierszy Iwaszkiewicza.
This thesis is devoted to the transposition of painting, architecture and sculpture in the poetry of Jarosław Iwaszkiewicz. The first chapter contains theoretical and literary matters relating to the poems of this author. Various ekphrastic treatments like hypotyposis, Bildgedicht, image as an interpretant and classical ekphrasis are also specified in this part of thesis. In the second chapter are discussed comparisons of poems to their non-literary prototypes and conclusions of the interartistic analysis. The third chapter is the summary of the previous two – in the conclusions of the second chapter, poems have been assigned in accordance with the typology of division which was proposed in the first chapter. Moreover, this chapter is enhanced with explanations of this division. The last part of the thesis is a summary of conclusions about the Iwaszkiewicz's ekphrastic poems.