Tytuł pozycji:
Fashion as a manifesto and response to the political and social events. The analysis of trends and collections of worldwide fashion designers.
In our day fashion become less important, fell by the wayside and started to have pejorative connotations. The main goal of my thesis is to show that fashion is an involved element of our reality. Fashion trends are inspired by worldwide events. What is more fashion is a part of nonverbal communication, which sometimes transfers into manifesto. The focus of my studies are chosen collections which debut in last sixteen years. In my thesis I have included one of the most groundbreaking event in XXI age - the attacks on World Trade Center. The 11th of September events became both a caesura in fashion trends and a manifesto of designer’s disagreement. My thesis is divided into four chapters. The first chapter shows fashion as a nonverbal communication. The chapter is completed with symbolic meaning of colors. The second chapter is a description of the most important moments in the history when trends changed because of an important event or became a response to these events. The empirical part is also decided into two parts. The last two chapters present the results of analysis of collections which became response to the important event or include relevant meaning.
W dzisiejszych czasach moda zeszła na dalszy plan, ma niższą rangę, a nawet zaczęła mieć pejoratywne konotacje. Celem mojej pracy jest wykazanie, że moda jest nieodłącznym elementem rzeczywistości - moda inspiruje się wydarzeniami na świecie oraz jest sposobem komunikacji niewerbalnej, który niekiedy przybiera formę manifestu.Przedmiotem moich analiz są wybrane kolekcje, które ukazały się na przestrzeni ostatnich szesnastu lat. W swojej pracy uwzględniłam jedno z najbardziej wstrząsających i przełomowych wydarzeń XXI wieku jakim był zamach na Światowe Centrum Handlu. Wydarzenia z 11 września 2001 roku stał się zarówno cezurą w trenach, jak i manifestem niezgody wielu projektantów.Niniejsza praca licencjacka składa się z czterech rozdziałów. Pierwszy zawiera definicje kluczowych pojęć, przedstawiam w nim modę jako sposób komunikacji niewerbalnej oraz symboliczne znacznie kolorów. W drugiej części przypominam te momenty z historii mody, w których trendy w modzie albo ewoluowały pod wpływem ważnego wydarzenia albo były odpowiedzią na owe wydarzenie. Podobnie część empiryczna pracy, składa się z dwóch rozdziałów, w których prezentuję kolejno wyniki analiz wybranych kolekcji, będących odpowiedzią na przełomowe wydarzenie lub manifestem.