Tytuł pozycji:
"Dalekowschodnie inspiracje w teatrze Jerzego Grzegorzewskiego".
- Tytuł:
-
"Dalekowschodnie inspiracje w teatrze Jerzego Grzegorzewskiego".
"The Far Eastern inspirations in the work of Jerzy Grzegorzewski"
- Autorzy:
-
Rosenberg, Bartosz
- Słowa kluczowe:
-
Jerzy Grzegorzewski, teatr, sztuka, Japonia, Daleki Wschód, yugen, shibui, bushido.
Jerzy Grzegorzewski, theatre, art, Japan, the Far East, yugen, shibui, bushido.
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W niniejszej pracy można wyróżnić trzy zasadnicze części. Pierwsza z nich ma charakter wprowadzenia. Przedstawiono tu kontekst dalekowschodni obecny w twórczości Jerzego Grzegorzewskiego. Opisy spektakli konfrontowane są z materiałami archiwalnymi, m.in. fotografiami, nagraniami wideo, programami spektakli oraz typowymi dla kultury Japonii pojęciami takimi jak "yugen", "shibui" i "bushido". Wszystkie te elementy odniesiono do estetycznego i filozoficznego wymiaru sztuki Dalekiego Wschodu, których szczegółową analizę przedstawiono w drugiej części pracy. Na przykładzie spektakli "Powolne ciemnienie malowideł" (1985), "La Boheme" (1995) i "Duszyczka" (2004) zbadano również zagadnienia przestrzenne i ideowe związane z kamiennymi ogrodami zen, teatrem no i kabuki oraz drzeworytnictwem ukiyo-e. Część trzecia to aneks ikonograficzny, w którym zamieszczono materiały dokumentujące powyższe zagadnienia.
In the present thesis, three main parts are to be distinguished. The first one, the introduction, describes the context of the Far East present in the work of Jerzy Grzegorzewski. The descriptions of performances are confronted with archive materials, such as photographs, video recordings, programme booklets, and the notion of "yugen", "shibui", and "bushido", which are typical for the Japanese culture and have been related to aesthetic and philosophical aspect of the art of the Far East. An analysis of the mentioned aspects has been presented in the second part of the thesis. The spatial and theoretical notions connected with zen Japanese rock gardens, the no and kabuki theatres, and ukiyo-e woodcarving have been explored on the example of the performances "Powolne ciemnienie malowideł" (1985), "La Boheme" (1995), "Duszyczka" (2004). The third part of the thesis contains an appendix with iconographic material.