Tytuł pozycji:
The Crucifix in the Cathedral of Włocławek
- Tytuł:
-
The Crucifix in the Cathedral of Włocławek
Krzyż Tumski w katedrze we Włocławku
- Autorzy:
-
Świadek, Barbara
- Słowa kluczowe:
-
Crucifix, cathedral, Włocławek, Middle Ages, Gothic, Nuremberg, modern era, medievalism, Council of Trent, Cult of the Holy Cross, Wawrzyniec Gembicki
Krzyż Tumski, krucyfiks, katedra, Włocławek, średniowiecze, gotyk, Norymberga, epoka nowożytna, nawrót do gotyku, Sobór Trydencki, kult Krzyża Św., Wawrzyniec Gembicki
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The master’s thesis presents the Crucifix in the Cathedral of Włocławek. The main purpose of this study was to find out if the Crucifix is a masterpiece from the Middle Ages or it is an example of medievalism in the modern era. The sculpture and a group of the crucifixes from Nuremberg from 1460s and 1470s show large similarities but a perizoma and legs of the figure of Christ in Włocławek was made, in all probability, in the modern era, in the 17th century. The author carry out an analysis of archival sources, inspect the examples of medievalism in the modern era, the changes in the Catholic Church after the Council of Trent, the popularity of the Cult of the Holy Cross in the modern era, the intellectual community in Włocławek (especially a cathedral chapter) and a supposed donor of the Crucifix - Wawrzyniec Gembicki. Considering that aspects and examining the results of the restoration of the cathedral masterpiece show that the Crucifix from the Cathedral of Włocławek was made in the modern era but in connection with medieval tradition. In final words, the author emphasize a necessity of conducting the second restoration in order to examine the time in which the Crucifix was made.
Tematem pracy magisterskiej jest Krzyż Tumski w katedrze we Włocławku. Głównym celem pracy jest rozstrzygnięcie czy krucyfiks jest dziełem średniowiecznym, czy nowożytnym przykładem nawrotu do gotyku. Rzeźba wykazuje daleko idące podobieństwo do krucyfiksów norymberskich z lat 60. i 70. wieku XV, ale perizonium i dolna część figury Chrystusa pochodzą najprawdopodobniej z epoki nowożytnej, z początków XVII stulecia. Autorka przeprowadza analizę źródeł archiwalnych, przygląda się przykładom tendencji retrospektywnych w sztuce, przemianom wprowadzanym w Kościele katolickim po Soborze Trydenckim, popularności kultu Krzyża Św. w epoce nowożytnej, włocławskiemu środowisku intelektualnemu (szczególnie kapitule katedralnej) oraz postaci domniemanego fundatora – Wawrzyńcowi Gembickiemu. Rozpatrzenie tych aspektów, a także przytoczenie wyników dokumentacji konserwatorskiej prowadzą do stwierdzenia, iż Krzyż Tumski jest dziełem nawiązującym do średniowiecza, a pochodzącym z epoki nowożytnej. W ostatnich słowach autorka podkreśla potrzebę przeprowadzenia ponownych badań konserwatorskich w celu jednoznacznego rozstrzygnięcia kwestii związanych z datą powstania Krzyża Tumskiego.