Tytuł pozycji:
Strategie kreowania tożsamości przez przedstawicielki drugiego pokolenia muzułmańskich imigrantek w Europie Zachodniej. Analiza na podstawie filmów „Yasmin” Kenny’ego Glenaana oraz „Tajemnica ziarna” Abdellatifa Kechichego.
Celem niniejszej pracy jest zaprezentowanie sposobów kształtowania tożsamości przez przedstawicielki drugiego pokolenia muzułmańskich imigrantek, w dwóch krajach Europy Zachodniej – należących do dawnych kolonizatorskich potęg – Francji oraz Wielkiej Brytanii. Jednoczesna internalizacja norm obowiązujących w społeczeństwach zachodnich, jaki i tych, charakterystycznych dla kraju pochodzenia rodziców, uniemożliwia im zbudowanie spójnego obrazu własnego „ja”, co z kolei utrudnia pełne uczestnictwo w obu, ważnych dla nich światach. Sytuacja ta, zmusza je do wypracowania odpowiednich strategii działania, umożliwiających zachowanie autentyczności, jak i przynależności do obu społeczeństw. Nie pozostaje to bez wpływu na przebieg procesów autoidentyfikacyjnych, co zostało dobrze zilustrowane w filmach „Yasmin” (reż. Kenny Glenaan, 2004 r.), jak i „Tajemnica ziarna” (reż. Abdellatif Kechiche, 2007 r.). Oba powyższe filmy odzwierciedlają alternatywne sposoby kształtowania własnej tożsamości, najczęściej praktykowane przez europejskie muzułmanki.
The aim of the paper is to present the ways of creating identity by Muslim women who are second-generation immigrants in two countries of Western Europe – France and Great Britain (which used to have the majority of colonies). Internalisation of norms which are valid in western societies and those characteristic for their country of origin makes it impossible for them to create a consistent image of who they really are, therefore hindering their participation in the two worlds which are both of great importance to them. They are forced to develop a suitable strategy which will help them to feel they are a part of both societies. It has influence on the process of defying their identity and their role in the society which was perfectly presented in two films, Yasmin (directed by Kenny Glenaan, 2004) and The Secret of the Grain (directed by Abdellatif Kechiche, 2007). Both films reflect alternative ways of creating one's identity, which are mostly visible when we look at Muslim women who live in Europe.