Tytuł pozycji:
Interwencjonizm państwowy jako przyczyna rozwoju kina gatunkowego w Kanadzie w okresie Tax Shelter Era
Kino kanadyjskie znane jest współcześnie głównie z produkcji artystycznych. Reżyserzy tacy jak Atom Egoyan, czy Guy Maddin cieszą się uznaniem krytyków. Jednak Kanada ma również drugą stronę w postaci kina gatunkowego. Do jego rozwoju przyczynił się interwencjonizm państwowy. Efektem takich działań, jak stuprocentowego Capital Cost Allowance, w okresie Tax Shelter Era (1974-1982) powstała znaczna liczba horrorów, komedii i kryminałów. Zastosowane wówczas ulgi podatkowe zachęcały do inwestowania w produkcje kanadyjskie zarówno Kanadyjczyków niezwiązanych z przemysłem filmowym, a także wielu filmowców z zagranicy. Praca składa się z trzech rozdziałów. W pierwszym z nich opisuję historię interwencjonizmu państwowego w kinie kanadyjskim. Drugi rozdział jest poświęcony kanadyjskiemu kinu gatunkowemu w Kanadzie w okresie Tax Shelter Era. W rozdziale trzecim dokonuję oceny wspomnianego okresu.
Nowadays Canadian cinema is mainly known for its artistic productions. Directors like Atom Egoyan or Guy Maddin enjoy a good reputation among critics. However, Canada also has another side in the form of genre cinema. Its development was contributed to state intervention. The result of such actions, as one hundred percent Capital Cost Allowance, during the Tax Shelter Era (1974-1982) there was created a significant number of horror, comedy and crime movies. Tax reliefs applied at that time encouraged both Canadians not familiar with film industry and filmmakers from abroad to invest in Canadian productions. The Bachelor Thesis consists of three chapters. In the first one I describe history of state intervention in Canadian cinema. The second one is dedicated to Canadian genre cinema during Tax Shelter Era. In the third one I evaluate discussed period.