Tytuł pozycji:
Indyjski "człowiek renesansu" - Amir Khusro Dehlewi i jego wpływ na muzykę Półwyspu Indyjskiego
- Tytuł:
-
Indyjski "człowiek renesansu" - Amir Khusro Dehlewi i jego wpływ na muzykę Półwyspu Indyjskiego
Indian "polymath" - Amir Khusro Dehlevi and his influence on music of Indian subcontinent
- Autorzy:
-
Duda, Jakub
- Słowa kluczowe:
-
Amir Khusro Dehlavi, sufi, Indian subcontinent, India, Pakistan, sufism, mysticism of Islam, chisti order, music of South Asia, innovations, poetry, riddles, languages, hindi, urdu, hindavi, instruments, sitar, tabla, Delhi Sultanate, indian literature of XIII and XIV century
Amir Khusro Dehlewi, sufi, Półwysep Indyjski, Indie, Pakistan, sufizm, mistycyzm islamski, bractwo cziszti, muzyka Azji Południowej, innowacje, poezja, zagadki, języki, hindi, urdu, hindawi, instrumenty, sitar, tabla, Sułtanat Delhijski, indyjska literatura XIII i XIV wieku
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Amir Khusro Dehlawi (1253–1325) był artystą przynależącym do islamskiego ruchu mistycznego, który pozostał aż do dziś świadomości mieszkańców Półwyspu Indyjskiego i adeptów sufizmu jako poeta, twórca zagadek, innowator języków hindi oraz urdu, twórca pieśni. W czasie kiedy żył i tworzył to właśnie sufizm stał się bardzo popularną ścieżką duchową. Tematem pracy jest faktyczny wpływ Amira Khusro na muzykę obszaru Azji Południowej na podstawie analizy twórczości i życia poety oraz materiałów naukowych badaczy muzyki indyjskiej, sufizmu, literatury hindi i urdu. Opisanie jego związku z mistycyzmem islamskim, a w szczególności z bractwem cziszti, pozwala lepiej zrozumieć jak duży wpływ miał Khusro na społeczeństwo subkontynentu indyjskiego. Artysta żyjący i tworzący na dworach władców Sułtanatu Delhijskiego (1206-1526) już za życia był szanowany, a jego dzieła pozostają niezapomniane do dziś. Nietuzinkowa erudycja i posługiwanie się kilkoma językami jest znakiem rozpoznawczym jego twórczości. Na dworach sułtańskich przeważał język perski lecz w odróżnieniu od innych poetów tamtego czasu, Khusro tworzył również w językach potocznych. Znaczącym językiem dla jego twórczości jest również język hindi, którego wczesne odmiany znaleźć można głównie w krótkich formach literackich.
Amir Khusro Dehlavi (1253-1326) was an artist belonging to mystical movement of Islam. Up to these days he is still remembered in Indian subcontinent as a poet, author of short riddles and couplets. He is also said to have developed hindi and urdu languages. During his days sufism, especially chisti order, became one of the most popular mystical movements in India. He was one of the most respected poets of Delhi Sultanate (1206-1526). The main theme of this thesis is Amir Khusro’s actual influence on music and instuments of South Asia based on analysis of his work, biography and scientific works connected with music of India, sufism, hindi and urdu literature.