Tytuł pozycji:
Kreacja Kobiety w Brytyjskim Kinie Powojennym (1950/1960)
ABSTRACTThis thesis deals with the topic of portrayal of female characters and feminity in postwar British cinema (1950-1960). On the basis of five selected kitchen-sink dramas:•Woman in a Dressing Gown (1957) dir. J. Lee Thompson•Saturday Night Sunday Morning (1960) dir. Karel Reisz•A Kind of Loving (1962) dir. John Schlesinger• The L Shaped Room (1962) dir. Bryan Forbes•Cathy Come Home (1966) dir. Ken LoachThe thesis analyses the situation of women form working and lower middle class in British society after Second World War. It examines both the attitude of the British society as well as women’s own approach to themselves. It tries to prove that women of that time were just as disillusioned with their situation and position in the society as Angry Young Man. The study concludes that gender equally to the class identity determines their actual situation.
STRESZCZENIEPraca ta zajmuje się tematyką kobiecości w brytyjskim kinie powojennym (lata 1950-1960). Na podstawie poniższych pięciu filmów opartych na tak zwanych dramatach kuchennego zlewu, czyli:•Kobieta w Szlafroku (1957) reż. J. Lee Thompson•Z Soboty na Niedzielę (1960) reż. Karel Reisz•Rodzaj miłości (1962) reż. John Schlesinger•Pokój w Kształcie L (1962) reż. Bryan Forbes•Cathy Come Home (1966) reż. Ken Loachpraca ta analizuje sytuację kobiet z klasy robotniczej i niższej klasy średniej w powojennej Wielkiej Brytanii. W tej pracy przedstawiam zarówno stosunek społeczeństwa do kobiet i ich problemów, jak i postawę kobiet w stosunku do siebie samych. Tekst ten próbuje udowodnić, że podobnie jak Młodzi gniewni (mężczyźni), kobiety również miały powód, by wyrażać niezadowolenie i rozczarowanie swoją sytuacją. Praca kończy się konkluzją, że płeć na równi z przynależnością do klasy, określa sytuację kobiet w tamtym czasie.