Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Renaissance of Ukrainian folk motifs in the design of present fashion designers

Tytuł:
Renaissance of Ukrainian folk motifs in the design of present fashion designers
Renesans ukraińskich motywów ludowych w dizajnie współczesnych projektantów mody
Autorzy:
Szuster, Natasza
Słowa kluczowe:
wyszywanka, symbol, tożsamość, odrębność, niezależność, Ukraina, dizajn, projektant, moda, ludowy, haft,
vyshyvanka, symbol, identity, difference, independence, Ukraine, design, designer, fashion, folk, embroidery
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The subject of thesis „Renaissance of Ukrainian folk motifs in the design of present fashion designers” is the analysis of phenomenon of national embroidery revival in current fashion. Its purpose is to draw attention to an important, although often unconscious, role of traditional vyshyvanki (embroidery) in promoting the country's image, which has been trying to prove its cultural and political independence in the international arena. It also stresses the need for caring for Ukraine's cultural heritage, which manifests the spirit of the people. It is contained in the traditions, rituals and customs, which integral part is the rich design, in particular the embroidery. You can read about both the motifs that are mostly used in the Ukrainian art of embroidery, as well as their symbolism, which reflects the ancient beliefs of the nation. It has been also presented the situation in the Ukrainian fashion industry that is actually growing faster and faster. Designers from the Ukraine participate at prestigious shows around the world, and their collections win the international awards and recognition. A major breakthrough which influenced the shape of the Ukrainian fashion ware the events that began on the Maidan Nezalezhnosti (Independence Square) in November 2013. The Revolution of Dignity caused that the artist wanted to express, through the collections, their position in relation to the conflict as well as to reflect the political situation and the mood prevailed in the state. National symbols, including embroidery, began to gain importance as a carrier of national identity. Traditional embroidery became an important tool for Ukrainians, helping them to express their autonomy and independence from the Russian culture. The phenomenon of embroidery has increased its importance on a global scale, combining the trait of the national character, awakening a sense of pride and dignity in the people with the most fashionable trend. This is largely the merit of the Ukrainian designer Vita Kin, whose projects were recognized and appreciated by the most prestigious fashion magazines all around the world. Originality and innovation of the Ukrainian artists were noticed because of the fact that they often refer to the traditional themes in their collections, trying at the same time to experiment and combine them with modern trends. The undertaken analysis shows that the ancient ornaments have achieved the status of symbol of the revival of national consciousness, spirituality, self-esteem and also became a recognizable brand in the world. It warrants to – maybe risky and provocative – thesis that fashion, as a carrier of national identity, has played an important role of an ally of changes taking place currently in the Ukraine.

Przedmiotem pracy jest analiza fenomenu odrodzenia narodowych haftów w aktualnie panującej modzie. Jej celem jest zwrócenie uwagi na istotną, choć powszechnie nieuświadomioną rolę tradycyjnych wyszywanek w promowaniu wizerunku kraju, który od lat stara się udowodnić swą odrębność kulturową i niezależność polityczną na arenie międzynarodowej. W rozdziale pierwszym przedstawiona została, w oparciu o filozofię Ericha Fromma’a, definicja symbolu, który często staje się istotnym elementem kształtującym ludzką samoświadomość. Obecnie Ukraińcy są podzieleni pod względem tożsamości polityczno – kulturowej, dlatego tak istotne jest podkreślanie wspólnych wartości. W rozdziale tym zaprezentowane zostały także dwie odmienne teorie, dotyczące podziału w kraju, wyrażone przez cenionych, ukraińskich historyków – Jarosława Hrycaka i Mykołę Riabczuka. Rozdział drugi „Sztuka zdobienia haftem w przekroju historycznym” to opis, charakterystycznych dla poszczególnych regionów Ukrainy, ornamentów i technik ich wykonywania oraz rozwoju tego rzemiosła na przełomie wieków. W tym fragmencie pracy przeczytać można zarówno o najczęściej wykorzystywanych w ukraińskiej sztuce hafciarstwa motywach, jak i o ich symbolice, która odzwierciedla dawne wierzenia narodu. Trzecia część pracy, zatytułowana „Wyszywanka – kod genetyczny Ukraińców”, podzielona została na cztery podrozdziały. Pierwszy z nich stanowi teoretyczną podstawę dla późniejszej analizy wybranych przykładów wzornictwa. Opiera się on na fragmentach książki „Banalny nacjonalizm” brytyjskiego psychologa i socjologa Michaela Billiga. W kolejnym podrozdziale „Obecność i rozpoznawalność ukraińskiej wyszywanki w Europie w XX i na początku XXI wieku” zaprezentowane zostały liczne przykłady, które dowodzą, iż elementy narodowego stroju Ukraińców od lat inspirowały różnorodnych twórców ze świata mody. Przedstawiona została również sytuacja ukraińskiego przemysłu modowego, który rozwija się obecnie w coraz szybszym tempie. Momentem przełomowym, który wpłynął na kształt ukraińskiej mody, były wydarzenia zapoczątkowane na Majdanie Niepodległości w listopadzie 2013 roku. Rewolucja godności spowodowała, iż twórcy chcieli, poprzez kolekcje, wyrazić swoje stanowisko w kwestii konfliktu oraz odzwierciedlić sytuację polityczną i nastroje panujące w państwie. Symbole narodowe, w tym także wyszywanka, zaczęły nabierać coraz większego znaczenia, jako nośnik tożsamości narodowej. Tradycyjne hafty stały się więc dla Ukraińców ważnym narzędziem pomagającym wyrazić swą odrębność i niezależność od kultury rosyjskiej. Fenomen wyszywanki rozszerzył swe znaczenie na skalę światową, łącząc w sobie cechy zarówno narodowego symbolu, budzącego w ludziach poczucie dumy i godności, jak i najmodniejszego trendu. Stało się to za sprawą ukraińskiej projektantki Vity Kin, której projekty zostały dostrzeżone i docenione przez najbardziej prestiżowe magazyny modowe na całym świecie, takie jak Vogue i Harper’s Bazaar. O jej wielkim sukcesie przeczytać można w trzecim podrozdziale. Dalsza część pracy skupia się na rewolucji, która nastąpiła w modzie po wydarzeniach na Majdanie. Przedstawione zostały refleksje ukraińskich projektantek, dotyczące konfliktu panującego w kraju oraz fakt, iż wyszywanki zaczęły cieszyć się międzynarodowym zainteresowaniem. Docenione zostały oryginalność i nowatorstwo ukraińskich twórców, którzy w swych kolekcjach często nawiązują do tradycyjnych motywów, starając się równocześnie eksperymentować i łączyć je z aktualnymi tendencjami. Przeprowadzona w pracy analiza dowodzi, że dawne ornamenty osiągnęły status symbolu odrodzenia narodowej samoświadomości, duchowości i poczucia własnej godności oraz stały się także rozpoznawalną marką w świecie. Upoważnia to, do być może ryzykownej i prowokacyjnej tezy, iż moda, jako nośnik tożsamości narodowej, odegrała niebagatelną rolę sprzymierzeńca zmian zachodzących obecnie w Ukrainie.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies