Tytuł pozycji:
Krytyczna analiza stanowiska Edwarda Poznańskiego i Aleksandra Wundheilera wyrażonego w artykule „Zagadnienie prawdy na terenie fizyki.”
- Tytuł:
-
Krytyczna analiza stanowiska Edwarda Poznańskiego i Aleksandra Wundheilera wyrażonego w artykule „Zagadnienie prawdy na terenie fizyki.”
Critical analysis Edward Poznanski and Aleksander Wundheiler’s statement expressed in the paper “The concept of truth in physics.
- Autorzy:
-
Ryczek, Agnieszka
- Słowa kluczowe:
-
classical theory of truth, absolute truth, Poznanski and Wundheiler, operationalism, coherence method, consensualism
klasyczna teoria prawdy, prawda absolutna, Poznański i Wundheiler, operacjonizm, metoda koherencyjna, konsensualizm
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The thesis has been devoted to analyzing the thought of Lvov-Warsaw School’ s philosophers E. Poznanski and A. Wundheiler expressed in the paper “The concept of truth in physics” written in 1934, where they withstand the classical correspondence theory of truth and application her absolute concept in physics. There was presented an alternative statement proposed by them - operationalism, based on two verification’s methods: coherence and consensualism. Then it has been pictured a short analysis those criteria and shown possible doubts. The last part of the thesis contains a short discussion about using term absolute truth in science.
Praca poświęcona została omówieniu myśli filozofów szkoły lwowsko-warszawskiej E. Poznańskiego i A. Wundheilera wyrażonej w artykule „Pojęcie prawdy na terenie fizyki”, w którym oponują przeciwko klasycznej, korespondencyjnej teorii prawdy oraz posługiwaniu się absolutnym jej rozumieniem w fizyce. Przedstawione zostało proponowane przez nich alternatywne stanowisko jakim jest operacjonizm, który opiera się na dwóch metodach weryfikacji: koherencji oraz konsensualiźmie. Dokonano następnie szczegółowej analizy tych kryteriów oraz ukazano związane z nimi wątpliwości. Pracę zakończono krótkim rozważeniem na temat zasadności używania pojęcia prawdy absolutnej w odniesieniu do nauki.