Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Życie codzienne w C.k. Gimnazjum w Cieszynie w latach 1895-1903

Tytuł:
Życie codzienne w C.k. Gimnazjum w Cieszynie w latach 1895-1903
The everyday life in secondary school in Cieszyn in the years 1895-1903
Autorzy:
Heller, Izabela
Słowa kluczowe:
everyday life, school, teatcher, student, 19th century, Cieszyn
życie codzienne, szkoła, nauczyciel, uczeń, XIX wiek, Cieszyn
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The graduate work describes how the Polish school in Cieszyn was working in the 19th century. The aim of the graduate work was an exploration whether that school was the special place in comparison to other middle schools in Cieszyn. As references author used scholastic reports, diaries of teachers and pupils. The graduate work describes:-conditions of the scholastic building-the way of working Polish middle school-the position of the school among other ones in Cieszyn in that time-activities of teachers and pupils concerning the life inside and outside of the schools which include social, educational and political issues-typical ways of spending leisure by pupils.The graduate work describes also the private life of male pupils in the first Polish school in Cieszyn These pupils being in the adolescence age were sometimes behaving inconsistently with teachers and parents expectations, rules and laws. The problem of the communication between teachers and pupils was described in the last chapter.The graduate work shows also whether human relations in that school were closer than in other ones in Cieszyn.

Praca pokazuje, jak wyglądała dziewiętnastowieczna polska szkoła na Śląsku Cieszyńskim. Celem pracy było zbadanie, czy Gimnazjum w Cieszynie było miejscem szczególnym na tle innych szkół średnich. Jako źródła posłużyły sprawozdania szkolne, współczesna prasa oraz pamiętniki nauczycieli oraz uczniów. Zagadnienia dotyczą warunków szkolnych (budynku, zaplecza naukowego, utrzymania szkoły), w jaki sposób Gimnazjum Polskie funkcjonowało i jaka była jego pozycja w ówczesnym Cieszynie. Omówiona została działalność nauczycieli oraz uczniów, która dotyczyła życia szkoły, jak i aktywność pozaszkolna, związana z kwestiami społecznymi, naukowymi oraz politycznymi. Następnie ukazane zostały kwestie związane z typowymi formami spędzania wolnego czasu przez uczniów. Wychowankowie pierwszej polskiej szkoły na Śląsku zostali przedstawieni od prywatnej strony, jako chłopcy w wieku dojrzewania, którzy pomimo presji i oczekiwań ze strony rodziców i nauczycieli nie zawsze postępowali zgodnie z przepisami i zasadami. W ostatnim rozdziale pracy został omówiony problem kontaktów pomiędzy nauczycielami i uczniami. Celem było zbadanie, czy relacje międzyludzkie w cieszyńskiej szkole były bliższe niż w innych gimnazjach tamtego okresu.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies