Tytuł pozycji:
EMPOWERMENT (UPODMIOTOWIENIE) KOBIET NA PRZYKŁADZIE ZAJĘĆ POLE DANCE W KRAKOWSKICH STUDIACH TAŃCA – UJĘCIE KULTUROWE
Niniejsza praca skupia się na ukazaniu płaszczyzny jaką jest empowerment kobiet w kontekście tańca pole dance. Pole dance jest aktywnością ruchową, znaną dziś na całym świecie, jednak wciąż nabierającą rozmachu w Polsce. Stanowi niezwykłą alternatywę dla zajęć fitness czy popularnej siłowni. Szkoły pole dance przedstawiają atrakcyjną ofertę, kierując ją, przeważnie, do żeńskiej części społeczeństwa. Tego typu studia przepełnione są więc (w szczególności) kursantkami, a nie kursantami. Jako, że szkoły pole dance emanują kobiecością, przeanalizowanie panującej z nich atmosfery w aspekcie umacniania kobiet staje się niezwykle interesujące. Z badań, przeprowadzonych w ramach tej pracy, wynika, że otoczenie osób tańczących oraz sam taniec wpływa na indywidualne umacnianie kobiety, a także na jej poczucie jedności z pozostałymi kursantkami. Wobec powyższego, empowerment kobiet wyraźny jest w miejscach, gdzie mają one okazję rozwinąć skrzydła, a także wspierać siebie nawzajem. Poza kwestią umacniania, problematykę Pole Dance w tej rozprawie przedstawiono również na podłożu historycznym. Miało to na celu wyjaśnienie źródła pejoratywnych skojarzeń, z którymi jeszcze do niedawna utożsamiany był pole dance.
This document focuses on the release plane which is the empowerment of women in the context of the dance pole dance. Pole dance is a physical activity, known around the world today, but still increasing it momentum in Poland. An unusual alternative for fitness classes or gym. Schools of pole dance present an attractive offer, directing it mainly to the female population. Is very absorbing to analyze Pole dance classes in context of women’s empowerment because those places exude femininity. The research, conducted as part of this work, shows that the environment of the dancers and the dance itself affects the strengthening of individual women, as well as its sense of unity with the remaining students. Therefore, empowerment of women is pronounced in areas where they have a chance to spread their wings, and support each other. Aside from the issue of strengthening, Pole Dance issues in this trial are also presented on a historic basis. It was to explain the source of pejorative connotations with pole dance was identified in the past.