Tytuł pozycji:
Gangster without glory. Historie Michaela Corleone i Davida “Noodlesa” Aaronsona jako odbicie losów amerykańskich imigrantów
- Tytuł:
-
Gangster without glory. Historie Michaela Corleone i Davida “Noodlesa” Aaronsona jako odbicie losów amerykańskich imigrantów
Gangster without glory. Stories of Michael Corleone and David "Noodles" Aaronson as an expression of the fate of American immigrants.
- Autorzy:
-
Habasińska, Agnieszka
- Słowa kluczowe:
-
gangster film, mob, Francis Ford Coppola, The Godfather, Sergio Leone, Once Upon a Time in America, Michael Corleone, David "Noodles" Aaronson, Noodles, Mario Puzo, Harry Grey, immigrants, America, Italian immigrant, Jewish immigrant
film gangsterski, gangster, Francis Ford Coppola, Ojciec chrzestny, Sergio Leone, Dawno temu w Ameryce, Michael Corleone, David "Noodles" Aaronson, Noodles, Mario Puzo, Harry Grey, imigranci, Ameryka, włoski imigrant, żydowski imigrant
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aim of this work is to study factors that shape the main characters in Francis Ford Coppola's „Godfather” trilogy and Sergio Leone's „Once Upon a Time in America”. The study focuses on a comparative analysis of the films and their literary bases. The author analyses the elements of film language the directors use to deepen the psychological portrayal of the protagonists. She also considers the contributions the directors offer to the understanding of the fate of American immigrants. She places the films in the context of the gangster film genre by citing the history of the genre and its iconography.
Celem pracy jest zbadanie czynników kształtujących postaci głównych bohaterów trylogii Francisa Forda Coppoli „Ojciec Chrzestny” oraz filmu „Dawno temu w Ameryce” Sergio Leone. Swój wywód autorka opiera na analizie porównawczej filmów i ich pierwowzorów literackich. Analizuje środki języka filmowego, używane przez autorów w celu pogłębienia portretów psychologicznych protagonistów oraz dodanie do gangsterskich historii odautorskiego komentarza dotyczącego losu imigrantów w Ameryce. Wpisuje filmy w kontekst gatunkowy, przywołując historię i ikonografię kina gangsterskiego.