Tytuł pozycji:
Chronotype, personality traits and academic achievement - a study on adolescents.
The aim of this study was to investigate the relationship between morningness-eveningness and Big Five personality traits and academic achievement in lower secondary school pupils in Poland. The sample consisted of 90 students from two schools in Kraków. They were given NEO Five-Factor Inventory, Chronotype Questionnaire (made by Kontrymowicz-Ogińska) and questionnaire created for a purpose of the study. Contrary to the stated hypothesis, the study revealed no significant correlation between morningness and final year grades as well as some personality traits (extroversion, neurotism and openness). However, it was shown that there is a correlation between conscientiousness, agreeableness, attitude towards school and sleepiness during the day and morningness. Fields for more investigation were pointed.
Celem niniejszej pracy jest przedstawienie problematyki współzależności między chronotypem a cechami osobowości i ocenami szkolnymi u uczniów trzecich klas gimnazjów. Zakładano, związek między porannym chronotypem i lepszymi ocenami. Spodziewano się, że każdy czynnik w Wielkiej Piątce wymiarów osobowości będzie istotnie korelował z chronotypem. Stworzono również hipotezy dotyczące zachowań związanych ze snem i samopoczuciem w szkole. W badaniu więzło udział 90 uczniów gimnazjum. Wypełnili oni Kwestionariusz osobowości NEO-FFI, Kwestionariusz Chronotypu Kontrymowicz-Ogińskiej oraz ankietę własną. Dodatkowo, zostały sprawdzone ich oceny końcoworoczne z poprzedniego roku szkolnego. Po przeprowadzeniu wnioskowania statystycznego część hipotez została odrzucona, a część potwierdzona. Niepotwierdzone hipotezy dotyczą zależności między chronotypem a ocenami szkolnymi. Kolejne niepotwierdzone korelacje dotyczyły związków między chronotypem a ekstrawersją, neurotyzmem i otwartością na doświadczenia. Potwierdzone za to zostały hipotezy o wzroście sumienności i ugodowości wraz z porannością. Jak się okazało, istotna jest korelacja między porannością, a pozytywnym nastawieniem do szkoły (r=-0,36, p<0,01)oraz między wieczornością a zmęczeniem(r=-0,3, p<0,01) i sennością(r=-0,25 ,p=0,01) w szkole. Nie znalazły potwierdzenia hipotezy o większej różnicy w długości snu między dniami szkolnymi a weekendami u osób wieczornych i o większej ilości spożywanych przez nich stymulantów.