Tytuł pozycji:
Zmiany postawy wobec komunikacji z pacjentem obserwowane podczas studiów na kierunku położnictwo.
Kontakt terapeutyczny zarówno studentów, jak i członków personelu medycznego z pacjentem jest bardzo ważnym aspektem leczenia i pielęgnowania, ponieważ prowadzony w prawidłowy sposób, ma wpływ na pozytywne nastawienie psychiczne pacjenta, oraz jakość opieki.Celem pracy było określenie zmian postawy wobec komunikacji z pacjentem obserwowanej podczas studiów na kierunku położnictwo.Badania zostały przeprowadzone wśród 54 studentów pierwszego roku studiów licencjackich i 41 studentów ostatniego roku studiów magisterskich na kierunku położnictwo na Wydziale Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum w Krakowie.W przeprowadzonych badaniach posłużono się metodą sondażu diagnostycznego. Narzędziami badawczymi były: Indeks Reaktywności Interpersonalnej (IRI), i kwestionariusz ankiety własnego autorstwa.Analiza wyników dowodzi, że w trakcie trwania studiów położniczych dochodzi do niewielkich zmian postawy wobec komunikacji z pacjentem. Poziom empatii i jej składników jest nieznacznie wyższy u studentów będących na ostatnim roku studiów magisterskich niż u studentów będących na pierwszym roku studiów licencjackich na kierunku położnictwo.Zaobserwowano, że studenci położnictwa, niezależnie od etapu studiów, wyrażali podobne opinie na temat komunikacji z pacjentem. Większość z nich, pomimo tego, że wymieniła wiele kłopotliwych i stresujących sytuacji jakie spotkały ich w szpitalu, uważa swoje przygotowanie za dobre i czuje satysfakcję z wykonywania tego zawodu.
Therapeutic contact both students and members of the medical staff with a patient is a very important aspect of treatment and care, as carried out in the correct way, it affects the positive mental attitude of the patient, and the quality of care.The aim of the study was to assess changes in attitudes toward communication with the patient observed during obstetrics studies.The study was conducted among 54 first-year students and 41 undergraduate students in their final year of master's programs in obstetrics at the Faculty of Health Sciences at the Jagiellonian University Medical College in Krakow.In this study method diagnostic survey was used. Research tools were: Interpersonal Reactivity Index (IRI), and a questionnaire survey of his own authorship.Analysis of the results shows that in the course of obstetrics studies it comes to small changes in attitudes towards communication with the patient. The level of empathy and its components is slightly higher among students of the final year of graduate than students of first year undergraduate majoring in obstetrics.It has been observed that students of obstetrics, regardless of the stage of study, expressed similar opinions about the communication with the patient. Despite the fact that most of them mentioned many embarrassing and stressful situations that met them in the hospital, they consider their preparation well and feel satisfied with the profession.