Tytuł pozycji:
Olfactory memories The role of smell in the creation of false memories
Numerous studies show positive impact of imagination on creation of false autobiographical memories. The following study tested the impact of smell on the relationship between imagination inflation and false memories. In the experiment involving 132 subjects, it was suggested to them that as children they ate the whole chocolate cake and knocked over a Christmas tree. Some of the participants were exposed to the smell associated with Christmas. Unfortunately, conducted statistical analysis showed no relationship between the variables. The study also failed to observe the impact of imagination inflation on the formation of false memories.
Liczne badania pokazują skuteczny wpływ wyobrażania na powstanie fałszywych wspomnień autobiograficznych. W poniższych badaniach sprawdzano wpływ zapachu na ten związek. W eksperymencie wzięły udział 132 osoby badane, którym zasugerowano, że jako dzieci zjedli cały tort czekoladowy oraz przewrócili choinkę. Część badanych została poddana działaniu zapachu związanemu ze Świętami Bożego Narodzenia. Niestety przeprowadzone analizy statystyczne nie wykazały związku pomiędzy zmiennymi. W badaniach nie udało się również zaobserwować wpływu procesów wyobrażeniowych na powstawanie fałszywych wspomnień.