Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Koncepcja miłości chrześcijańskiej w świetle etyki św. Augustyna

Tytuł:
Koncepcja miłości chrześcijańskiej w świetle etyki św. Augustyna
The concept of love in the light of Saint Augustine s ethics
Autorzy:
Piecha, Justyna
Słowa kluczowe:
Saint Augustine, concept of love, faith, virtues, free will
Św. Augustyn, koncepcja miłości, wiara, cnoty, wolna wola
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
In my article I presented an analysis of the concept of love and its importance in Saint Augustine’s ethics. His concept of love is not only limited to sentence ,,Love and then what you will, do’’. I was trying to show the arguments supporting a thesis that love is a necessary attribute of a good moral acting. Moreover, a Christian faith in all-embracing love of God is a decisive factor and final purpose of all arguments in the St. Augustine’s philosophy. Hence, it’s not a theoretical reason, but a good will and virtue of love, which play a dominant role in Augustinian ethics. The concept of love – especially in regard to God - connects with happiness. And finally, happiness and love depend on the human free will and on the divine grace, liberating from all forms of evil. Therefore, in the final part of my text I present an Augustinian explication of the phenomena of free will and evil.

W mojej pracy zajęłam się analizą koncepcji miłości oraz jej znaczeniem w etyce św. Augustyna. Wbrew pozorom koncepcja miłości nie ogranicza się jedynie do maksymy ,,kochaj i rób co chcesz’’. Starałam się pokazać argumenty wspierające tezę, że miłość jest koniecznym przymiotem działania moralnie dobrego. Co więcej, w filozofii św. Augustyna chrześcijańska wiara we wszechobejmującą Bożą miłość jest decydującym czynnikiem i ostatecznym celem całej argumentacji. Stąd w augustyńskiej etyce dominująca role odgrywa nie teoretyczny rozum, lecz dobra wola i cnota miłości. Z pojęciem miłości – szczególnie w odniesieniu do Boga - łączy się także szczęście. Ostatecznie szczęście i miłość zależą od ludzkiej wolnej woli i Bożej łaski, wyzwalającej od wszelkich postaci zła. Dlatego w ostatniej części swego tekstu przedstawiam augustyńskie objaśnienie fenomenu wolnej woli i zła.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies