Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Czy joga jest częścią holistic milieu? Przemiana duchowości u osób praktykujących jogę

Tytuł:
Czy joga jest częścią holistic milieu? Przemiana duchowości u osób praktykujących jogę
Yoga - part of holistic milieu? Spiritual transformations of people practising yoga
Autorzy:
Bisztyga, Aleksandra
Słowa kluczowe:
joga, duchowość, sekularyzacja, New Age, holistic milieu
yoga, spirituality, secularization, New Age, holistic milieu
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Przedmiotem pracy jest zbadanie typu duchowości u osób, które regularnie od co najmniej roku praktykują jogę metodą Iyengara, Sivanandy lub Asztangę w Krakowie, w odniesieniu do teorii nowej duchowości Paula Heelasa. Praca zawiera: omówienie teorii nowej duchowości wraz z jej elementami występującymi w światopoglądzie, porównanie elementów nowej duchowości z filozofią jogi przedstawioną w tekstach B. K. S. Iyengara, Śri K. Pattabhiego Joisa i Vishnudevanandy dostępnych w Polsce, a także badanie jakościowe. W omówieniu literatury na temat jogi zostało wykazane, że jej tło filozoficzne nie daje się sprowadzić do nowej duchowości. W badaniu ustalona została typologia podejść do praktykowania jogi (podejście sportowe, zdrowotne, psychologiczne, duchowe). Analiza wywiadów wykazała bardzo silny związek deklarowanej duchowości z konstruowaniem własnej tożsamości. Okazało się także, że dostępne w języku polskim terminy jednoznacznie kojarzą się z religią instytucjonalną, a dla nowej duchowości brakuje adekwatnych kategorii. Joga jest najczęściej postrzegana w oderwaniu od swojego tła filozoficznego, lub jest ono dla ćwiczących nieistotne. U wielu osób staje się ona jednak elementem budującym nową duchowość.

The main theme of this work is study about type of spirituality of people, who practice yoga as a weekly routine for a year or longer, in the comparison to Paul Heelas’ spiritualities of life theory. There was taken into consideration three methods – Iyengar, Sivananda and Ashtanga Yoga. The work contains: description of spiritualities of life and its elements in world view, comparison of these elements with philosophy of yoga available for Polish readers and research. The text analysis proves, that the yoga philosophical background can not be treated as a part of new spirituality. In the research all the interwievs were divided into four attitude types (sports, health, psychological, spiritual). Analysis of the interviews showes very deep connection with creation of identity. In addition, spiritual terms available in Polish are associated to religion, and there is a lack of appropriate words for new spirituality. Yoga is perceived without the philosophical background or it is perceived unimportant. However, it becomes an element of spiritualities of life.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies