Tytuł pozycji:
Wizerunek kobiet w mediach, a ocena własnego ciała kobiet w późnej dorosłości
- Tytuł:
-
Wizerunek kobiet w mediach, a ocena własnego ciała kobiet w późnej dorosłości
- Autorzy:
-
Rzepecka, Natalia
- Słowa kluczowe:
-
media, attractive women, physical attractiveness, evaluation of the body,cult of the body, late adulthood, the impact of media, Image Of The Body Inventory,Multidimensional Self-Esteem Inventory, self-esteem
przekaz medialny, atrakcyjność fizyczna, ocena wizerunku ciała, wizerunek ciała, późna dorosłość, kult ciała, media, ciało, samoocena, KWCO, Kwestionariusz Wizerunku Ciała, wpływ mediów, Wielowymiarowy Kwestionariusz Samooceny
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Współczesne przekazy medialne, w których występują osoby młode, sprawne i atrakcyjne fizycznie, negatywnie wpływają na to, jak kobiety oceniają swoje ciało. W literaturze przedmiotu wśród badań nad wizerunkiem ciała przeważają te skupiające się na adolescentach oraz młodych dorosłych, pomijając osoby w późnej dorosłości. Celem niniejszej pracy badawczej jest próba odpowiedzi na pytanie, czy kult ciała oraz piękna promowany w mediach dotyka również kobiety w późnej dorosłości. W przeprowadzonym badaniu analizowano związek między wizerunkiem kobiet w mediach, a oceną własnego ciała kobiet w późnej dorosłości. Sprawdzano także, czy poddanie kobiet ekspozycji materiałów medialnych z wizerunkiem atrakcyjnych kobiet wpłynie na ich samoocenę. W badaniu udział wzięły 73 kobiety w wieku późnej dorosłości z terenu województwa świętokrzyskiego. Badanym kobietom prezentowano materiał filmowy, w którym występowały atrakcyjne i szczupłe kobiety lub materiał neutralny. Następnie osoby badane wypełniały Kwestionariusz Wizerunku Ciała (KWCO), badający poznawczy, emocjonalny i behawioralny wymiar wizerunku ciała oraz Wielowymiarowy Kwestionariusz Samooceny (MSEI; Ferenc, 2000), mierzący samoocenę. Otrzymanie wyniki potwierdzają istnienie związku między wizerunkiem kobiet w mediach, a oceną własnego ciała kobiet w późnej dorosłości. Przeprowadzone badania eksperymentalne oraz wyniki pozwoliły wysunąć szereg wniosków metodologicznych oraz praktycznych, które przyczynią się do lepszego konstruowania procedur badawczy w tej tematyce w przyszłości.
Media nowadays, filled with pictures of mostly young, physically fit and attractive women, negatively affect women’s evaluation of their body. Majority of research on the body image focuses on adolescents and young adults, leaving out those in late adulthood. The conducted experiment analyses the relationship between the image of women presented in the media and the evaluation of their own body in late adulthood. It also verifies whether watching very slim and attractive women in the media influences the the self-esteem of middle aged women. In the experiment 73 women in their late adulthood from province of świętokrzyskie were examined. The respondents were shown either a film presenting slim and attractive women, or a neutral film. After the screening they filled Image Of The Body Inventory (Głębocka, 2009), examining the cognitive, emotional and behavioral dimension of body image and Multidimensional Self-Esteem Inventory (MSEI; Ferenc, 2000), which measures self-esteem. Obtained results confirmed the relationship between the image of women in the media, and the evaluation of their own body and physical attractiveness in late adulthood. Conducted experimental studies and its results has led to many methodological and practical conclusions, that will contribute to improvement of process during which research procedures are designed when it comes to this subject in the future.