Tytuł pozycji:
Empathy and socio-emotional adjustment of older siblings of children with Down syndrome and autism spectrum disorders at the age of 12 to 18 years
- Tytuł:
-
Empathy and socio-emotional adjustment of older siblings of children with Down syndrome and autism spectrum disorders at the age of 12 to 18 years
Empatia a przystosowanie emocjonalno-społeczne u starszego rodzeństwa dzieci z zespołem Downa i zaburzeniami ze spektrum autyzmu w wieku 12-18 lat
- Autorzy:
-
Sosna, Edyta
- Słowa kluczowe:
-
empatia, przystosowanie emocjonalno-społeczne, rodzeństwo, zaburzenia ze spektrum autyzmu, zespół Downa, orientacja pozytywna
empathy, emotional and social adjustment, siblings, autism spectrum disorder, Down syndrome, positive orientation
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Posiadanie rodzeństwa z zaburzeniami rozwojowymi znacząco wpływa na funkcjonowanie pełnosprawnego rodzeństwa. Współczesna literatura nie jest jednomyślna pod tym względem, część starszych publikacji wskazuje wyłącznie na negatywny wpływ tej sytuacji, dopiero w ostatnich latach zaczęto doszukiwać się pozytywnych aspektów życia z niepełnosprawnym dzieckiem. Rodzeństwo to ma doświadczać więcej problemów emocjonalno-społecznych, ale dzięki tej relacji rozwija więcej zachowań empatycznych Celem pracy jest porównanie starszego rodzeństwa w wieku 12-18 lat dzieci z zespołem Downa i rodzeństwa dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu z rodzeństwem dzieci pełnosprawnych w odniesieniu do empatii i przystosowania emocjonalno-społecznego. W tym celu wykorzystano metody samoopisowe Kwestionariusz Rozumienia Empatycznego autorstwa Andrzeja Węglińskiego oraz Youth Self Report wywodzący się z baterii testów Thomasa Achenbacha. Dodatkowo zbadano również poziom orientacji pozytywnej, która odnosi się do pozytywnego nastawienia, zadowolenia z życia i samooceny jednostki. Wyniki nie potwierdziły różnic między grupami w zakresie poziomu empatii i przystosowania emocjonalno-społecznego, zarówno w stosunku do problemów internalizacyjnych, jak i eksternalizacyjnych. Nie stwierdzono również istotnego związku w obu grupach między tymi zmiennymi. Wyniki wykazały jednak różnicę w poziomie orientacji pozytywnej- rodzeństwo dzieci z zaburzeniami przejawia jej niższy poziom.
Having siblings with developmental disorders significantly affects functioning of healthy siblings. Modern literature is not unanimous at this point, some older publications shows only the negative impact of this situation, but recently, the positive aspects of life with a disabled child is also considered. Siblings experience more socio-emotional problems, however they are more empathic too. The aim of the study is to compare level of empathy and socio-emotional adaptation within two groups of older siblings at the age of 12-18 years, siblings of children with Down syndrome and with autism spectrum disorders to siblings of children without disabilities. Additionally, the level of positive orientation was examined. The results did not confirm the differences between groups in the level of empathy and socio-emotional adaptation. There was no significant effect of relationship between these two variables. However, the results indicated the difference in the level of positive orientation.