Tytuł pozycji:
The influence of bilingualism on the relationship between task difficulty and executive control performance
- Tytuł:
-
The influence of bilingualism on the relationship between task difficulty and executive control performance
Wpływ dwujęzyczności na związek pomiędzy trudnością zadania a efektywnością kontroli poznawczej
- Autorzy:
-
Rodenko, Marta
- Słowa kluczowe:
-
bilingualism, self-control, executive control, cognitive control, task difficulty,
dwujęzyczność, samokontrola, kontrola poznawcza, funkcje zarządzające, kontrola wykonawcza, trudność zadania
- Język:
-
angielski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Bilingualism is rarely considered a possible method of training cognitive control, despite the fact that it helps guide self-control and improve lives. The aim of this study was to examine whether degree of bilingualism can affect the efficiency of cognitive control. The study tested 84 people who were separated into two levels of bilingualism: people with low and high day to day contact with English. First, subjects performed a task that was meant to deplete their cognitive control capacity in a greater or lesser level, and then completed three executive function tests. It was hypothesized that all subjects would perform equally well on the cognitive function tests after the easy task, while people with a higher level of bilingualism would perform better on the tests than people with a lower level after the difficult task. However, no significant correlation between the level of bilingualism and task difficulty was found.
W dzisiejszych czasach przeprowadza się stosunkowo mało badań na temat możliwości wykorzystania dwujęzyczności jako metody trenowania kontroli poznawczej, mimo iż to właśnie kontrola poznawcza jest w dużej mierze odpowiedzialna za ludzką samokontrolę. To w dużej mierze dzięki niej jesteśmy w stanie kierować swoim zachowaniem i polepszać swoje życie. Celem tej pracy było zbadanie, jak stopień intensywności posługiwania się językiem obcym, może wpłynąć na efektywność kontroli poznawczej w warunkach większego jej wyczerpania. W badaniu wzięło udział 84 osób o dwóch poziomach dwujęzyczności: osoby, które słabo znały angielski i nie posługiwały się nim na co dzień oraz osoby o wyższym poziomie znajomości tego języka, które używały go w różnych warunkach. Badani najpierw wykonali wylosowaną wersję zadania o dwóch poziomach trudności. Miało ono za zadanie wyczerpać ich zasoby poznawcze w mniejszym lub większym stopniu. Następnie osoby badane przystąpiły do trzech testów funkcji poznawczych (Test Zegarków, Monitor oraz Switcher). Hypotetyzowano, iż w przypadku wszystkich osób badanych, wyniki w teście funkcji poznawczych po wykonaniu łatwego zadania będą podobne, natomiast po wykonaniu trudnego zadania, osoby o wyższym poziomie dwujęzyczności lepiej wypadną w testach funkcji poznawczych niż osoby o niższym jej poziomie. Nie dowiedziono jednak żadnych istotnych zależności pomiędzy poziomem dwujęzyczności a trudnością zadania.