Tytuł pozycji:
Unusual speech mannerisms of female characters in Japanese video games as the method of indirect characterization
Wraz z rozwojem przemysłu gier wideo, gry jako medium podlegają ciągłej ewolucji. Podczas gdy ich fabuły stają się coraz bardziej złożone, coraz więcej wysiłku wkładane jest nie tylko w historie gry, ale też występujące w niej postaci. Jednakże charakteryzacja w grach wideo skupia się na innych elementach niż ta stosowana w bardziej tradycyjnych dziełach literackich. Jako medium wizualne, gry często rezygnują z bezpośredniej tekstowej charakteryzacji, kładąc większy nacisk na pośrednie przedstawienie postaci poprzez jej działania i język. Celem tej pracy jest analiza nietypowych manieryzmów językowych żeńskich postaci w japońskich grach wideo oraz w jaki sposób wpływają one na ich charakteryzacje. W tej analizie autor bada też zjawiska charakterystyczne jedynie dla języka japońskiego, które, w rezultacie, oferują unikatowe możliwości prezentacji postaci.
With the video game industry growing, the games themselves are constantly evolving as a medium. As game narratives become ever more complex, more effort is put into developing not only their stories, but their characters as well. However, the characterization in video games diverges from the focus of traditional literary works. As a visual medium, games often forego most direct narrative characterization of their cast, which puts more emphasis on indirect character presentation through their actions and speech. The purpose of this thesis is to analyze the unusual mannerisms in the speech of female characters in Japanese video games and how the aforementioned mannerisms influence their characterization. In this analysis, the author of this study examines some of the speech patterns that are exclusive to Japanese which, as a result, offer unique possibilities of character presentation