Tytuł pozycji:
Knowledge of first aid principles among primary school teachers
Streszczenie:Wstęp: Rola nauczyciela w wychowaniu młodego człowiek jest nie do przecenienia, dlatego wydaje się, że powinien on być wszechstronnie przygotowany do pomocy uczniowi, w tym do pomocy w stanach zagrożenia zdrowia i życia w szkole. Duża aktualność tej tematyki skłoniła mnie do badan własnych.Cel pracy:Celem badań była ocena poziomu wiedzy z zakresu pierwszej pomocy nauczycieli szkół podstawowych przy uwzględnieniu wybranych parametrów takich jak: płeć, wiek, staż pracy. Materiał i metody: Badaniom prospektywnym poddano 56 nauczycieli dwóch szkół podstawowych, Szkoły Podstawowej Nr 1 im Janusza Korczaka oraz Szkoły Podstawowej Nr 13 im Polskich Olimpijczyków Żorach.Metodą badań był sondaż diagnostyczny. Narzędzie stanowił autorski kwestionariusz ankiety (załącznik 1- kwestionariusz ankiety). Udział w badaniach był losowy, dobrowolny i anonimowy. Badania przeprowadzono w okresie od 20 marca do 3 kwietnia 2017.Wyniki i wnioski: Najczęściej osiąganym wynikiem wśród respondentów było 16 punktów( maksymalna ilość punktów). Ten wynik odnotowano u 15 (26,8%) badanych. W analizowanej grupie respondentów wyższą wiedzę z zakresu pierwszej pomocy prezentowali mężczyźni. Wśród mężczyzn 31,6% badanych przekroczyło średnią punktową testu dla tej płci, podczas gdy u kobiet ta średnią przekroczyło 24,3% respondentek. W miarę wzrostu wieku badanych nie-znacznie zmniejszała się poprawność rozwiązywania testu. Średnie ilości punktów uzyskane przez przedstawicieli czterech grup wiekowych były porównywalne. Staż pracy nie miał wpływu na poprawność rozwiązywania testu badającego wiedzę z zakresu PP, jednak dostrzegalną tendencją jest obniżanie się powyżej 10 roku pracy poprawności rozwiązywania testu/ankiety.
Abstract: Introduction: A teacher role in raising a young person cannot be underestimated, it seems he should be comprehensive prepared to support student, including ability to help him in life or health danger situation at school. High validity of the subject nowadays has induced me into my own research on this topic. Goal: Goal of the research was to evaluate knowledge level on first aid in a population of primary school teachers taking into account parameters such as: sex, age, work seniority. Research method: Prospective research was conducted on a population of 56 teachers across two primary schools, primary school no. 1 im. JanuszaKorczaka and Primary School no. 13 imPolskichO-limpijczykw in the city of Zory.Diagnostic poll method was used. Selected tool was authors questionnaire (see appendix 1). Participation in poll was random, and anonymous. The research was conducted between March 20th and April 3rd. Results and conclusion:Most common result in all responds was 16 points (it’s a maximum score). This result was achieved by 15 (26,8%) respondents. Within analyzed group of respondents higher level of knowledge was observed in male population. 31,6% of male respondents has achieved more than average result in this group, while only 24,3% of female interviewees achieved above average result in their group. As the age of respondents increases you can observe little de-crease in number of correct answers. Average result achieved in each of four age groups was comparable. Work seniority had no major impact on First Aid test results, however you can see a decreasing trend of correct answers among people with more than 10 years on work ex-perience.