Tytuł pozycji:
The obstacles of oral utterances about literature during the Polish language lessons
Praca poświęcona jest tematyce stresu, który występuję wśród uczniów na lekcjach języka polskiego i pojawiających się w związku z nim zahamowani, głównie na wypowiedzi o literaturze. Opiera się głównie na opisie i analizie badań przeprowadzonych w sześciu klasach gimnazjum. Pierwszy rozdział przedstawia teoretyczne podstawy badań nad stresem, drugi natomiast w całości został poświęcony wnikliwej analizie badań, przeprowadzonych wśród gimnazjalistów oraz formułowaniu na ich podstawie wniosków, które mogłyby pomóc obecnym i przyszłym nauczycielom języka polskiego w pracy z uczniami.
The Master's thesis is devoted to the subject of stress which occurs among pupils in Polish language lessons and appearing in consequence inhibited mainly on statements about literature. This master thesis is mainly based on the description and analysis of research conducted in six middle school classes. The first chapter presents the theoretical basics of stress research but the second one was devoted entirely to thorough analysis of the research conducted among junior high school students and formulate on their basis the conclusions, which could help current and future teachers of Polish language work with students.