Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Classical Japanese Comedy Kyōgen as an Example of Mechanism of Humour.

Tytuł:
Classical Japanese Comedy Kyōgen as an Example of Mechanism of Humour.
Mechanizmy humoru na przykładzie klasycznej farsy japońskiej kyōgen.
Autorzy:
Madziar, Marta
Słowa kluczowe:
Japonia, kyōgen, klasyczna farsa, humor, mechanizmy humoru, teatr, farsa, komedia
Japan, kyōgen, classical comedy, humour, mechanism of humour, theatre, farce, comedy
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Tematem pracy jest analiza mechanizmów humoru mających zastosowanie w klasycznej farsie japońskiej kyōgen. Pierwszy rozdział zawiera charakterystykę zjawiska humoru ze szczególnym uwzględnieniem podstawowych mechanizmów oraz historii jego definiowania. Drugi rozdział dotyczy procesu powstawania oraz elementów szczególnych klasycznej farsy japońskiej. W rozdziale zawarta jest również charakterystyka konwencji stosowanych w tym typie sztuk. Kolejny rozdział poświęcony jest analizie wybranych kyōgenów pod kątem realizacji mechanizmów humoru wskazanych w rozdziale pierwszym. Ostatni rozdział przedstawia zagadnienie współczesnego oblicza japońskiego humoru, koncentrujące się na sztukach performatywnych zaliczanych do klasycznego nurtu widowisk (manzai, rakugo) oraz obecną pozycję kyōgenu w Japonii oraz poza jej granicami.

The topic of the thesis is the analysis of humour mechanisms used in classic Japanese farce kyōgen. The first chapter contains the characteristics of humour phenomenon including basic mechanisms and the history of defining the notion. The second chapter concerns the Japanese farce formation process and its specific elements. The chapter also contains the characteristics of coventions used in this type of plays. The next chapter is devoted to the analysis of chosen kyōgens considering the realization of humour mechanisms presented in the first chapter. The last chapter presents the question of modern Japanese humor. The presentation concentrates on performative arts qualified for classical performance (manzai, rakugo) and current position of kyōgen in Japan and worldwide.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies