Tytuł pozycji:
The role of trade mark and design right in building the image of a start-up.
In modern economy start-ups – young enterprises, based on innovative solutions, frequently running in the new technologies sector – play an important role. Start-ups face greater adversities than regular companies, their activity is exposed to the risk of failure. Therefore start-ups need an appropriate business strategy which can help them to overcome competitors and succeed. One of the most important elements of this strategy is creating a start-up’s image. The company image is the way customers perceive it. Such image should definitely be properly protected within industrial property law. The main instruments creating an image are trade marks which are considered as valuable marketing tools of each enterprise and also design which helps to form and make attractive the appearance of offered company products, services and a start-up as a whole. The ownership of trade mark and industrial design not only protects entrepreneurs against unfair competitors, but also generates additional profits and makes start-ups significantly more prestigious.
We współczesnej gospodarce start-upy – młode przedsiębiorstwa, oparte na innowacyjnych rozwiązaniach, często działające w branży nowych technologii – odgrywają coraz donioślejszą rolę. Start-upy zmagają się z liczniejszymi przeciwnościami niż standardowe przedsiębiorstwa, obarczone są większym ryzykiem niepowodzenia. W związku z tym potrzebują odpowiedniej strategii biznesowej, która pomoże im pokonać liczną konkurencję i odnieść rynkowy sukces. Jednym z najważniejszych elementów tej strategii jest proces kreowania wizerunku. Wizerunek, czyli sposób postrzegania przedsiębiorstwa przez klientów, powinien być odpowiednio chroniony prawem własności przemysłowej. Do instrumentów budujących wizerunek zaliczyć można znaki towarowe, które są cennymi narzędziami marketingowymi każdego przedsiębiorstwa, a także design, przy pomocy którego tworzony i uatrakcyjniany jest wygląd oferowanych produktów, usług oraz start-upu jako całości. Posiadanie prawa ochronnego na znak towarowy oraz prawa z rejestracji wzoru przemysłowego nie tylko chroni przedsiębiorców przed nieuczciwymi konkurentami, ale także generuje dodatkowe zyski i znacząco podnosi prestiż start-upu.