Tytuł pozycji:
Poczucie społecznego wsparcia u wychowanków młodzieżowego ośrodka wychowawczego i młodzieżowego ośrodka socjoterapii
- Tytuł:
-
Poczucie społecznego wsparcia u wychowanków młodzieżowego ośrodka wychowawczego i młodzieżowego ośrodka socjoterapii
The sense of social support at youth educational centre and youth sociotherapy centre pupils
- Autorzy:
-
Drewno, Katarzyna
- Słowa kluczowe:
-
sense of, social support, peer support, parental support, pedagogue support, MOW, MOS, youth sociotherapy centre, youth educational centre, sociotherapy centre, educational centre, outpost, juvenile, pupil, youth
poczucie, wsparcie społeczne, wsparcie rówieśnicze, wsparcie rodzicielskie, wsparcie wychowawcze, MOW, MOS, młodzieżowy ośrodek socjoterapii, młodzieżowy ośrodek wychowawczy, ośrodek socjoterapii, ośrodek wychowawczy, placówka, nieletni, wychowanek, podopieczny, młodzież,
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This work concerns social support which is understood as some kind of resource, help, information, attitudes arising from the interaction between people. They cater to the basic needs of human interpersonal, strengthen in the proper functioning of the society, will trigger forces during difficult situations in life. The research of social support has been used in reference to a group in a difficult position and is the recipient of various forms of aid. The test group are in fact pupils of youth centres: educational and sociotherapy.The aim of the studies undertaken became the diagnosis perceived social support and its various types of in the aforementioned group, differences in the level, the featured indicators and areas of deficit a sense of support, for the indications for the practice. It has been observed a deficit in the range of studies on social support in relation to a group of wards establishments respectively educational and sociotherapy, which affected the selection of the topic of this work.At theoretical part of work were sources of support experienced by the subjects, and these are: parents, educators in institutions and peers. These three types of make up the overall dimension of social support. On the basis of the literature were identified factors that can vary the level of support declared by the test, and these are the conditions for families of pupils, the period of stay in the facility, the age and the type of centre.Methodological part contains a detailed description of the tests with the use of quantitative methods of collecting and compiling the data. Emipirical- includes results of analysis and test of their interpretation. Presented results of analyses are intended to draw attention to the topic of this work and interest of practitioners, especially working with youth at risk taking, educators in the correctional centres, sociotherapy, nursing-educational. Tips and important information for them can be found in the conclusions of the study.
Niniejsza praca dotyczy zagadnienia wsparcia społecznego rozumianego jako pewnego rodzaju zasób pomocy, informacji, postaw wynikających z interakcji międzyludzkich. Relacje te zaspokajają podstawowe potrzeby interpersonalne człowieka, umacniają we właściwym funkcjonowaniu społecznym, wyzwalają siły podczas trudnych sytuacji życiowych. Tematyka wsparcia społecznego została użyta w odniesieniu do grupy znajdującej się w trudnym położeniu i będącej adresatem różnych form pomocy. Badaną grupę stanowią bowiem wychowankowie młodzieżowych ośrodków: wychowawczego i socjoterapii. Celem podjętych badań stała się diagnoza odczuwanego wsparcia społecznego i poszczególnych jego rodzajów w wyżej wymienionej grupie, różnic w jego poziomie, jakie powodują wyróżnione wskaźniki oraz obszarów deficytu poczucia wsparcia, dla wskazań dla praktyki. Z punktu widzenia dziedziny jaką jest pedagogika resocjalizacyjna, podjęcie badań w wyżej wymienionej grupie wydaje się być bardzo istotne, ponieważ jest ona przedmiotem oddziaływań tej specjalności. Zaobserwowano deficyt w zakresie badań dotyczących wsparcia społecznego w odniesieniu do grupy wychowanków placówek odpowiednio wychowawczych i socjalizacyjnych, co wpłynęło na wybór tematu niniejszej pracy.W części teoretycznej zostały wyróżnione źródła wsparcia, jakich doświadczają badani, a są to: rodzice, wychowawcy w ośrodkach oraz rówieśnicy. Wymienione trzy rodzaje składają się na wymiar ogólny wsparcia społecznego. Na podstawie literatury zostały wskazane czynniki, które mogą różnicować poziom wsparcia deklarowanego przez badanych, a są to warunki funkcjonowania rodzin nieletnich, okres pobytu w placówce, wiek badanych oraz typ placówki.Część metodologiczna zawiera szczegółowy opis badań z zastosowanie ilościowych metod zbierania i opracowywania danych. Z kolei część empiryczna obejmuje analizy wyników oraz próbę ich interpretacji.Przedstawione rezultaty przeprowadzonych analiz mają na celu zwrócenie uwagi na temat niniejszej pracy i zainteresowanie praktyków, szczególnie pracujących z młodzieżą zagrożoną niedostosowaniem społecznym, wychowawców w ośrodkach resocjalizacyjnych, socjalizacyjnych, placówek opiekuńczo- wychowawczych. Wskazówki i informacje ważne dla nich znajdują się we wnioskach z badań.