Tytuł pozycji:
Ewaluacja w oświacie - próba oceny. Studium przypadku.
Przedmiotem niniejszej pracy jest poruszenie problematyki ewaluacji w oświacie. Głównym celem pracy jest wykazanie roli, jaką ewaluacja pełni w oświacie, poprzez próbę oceny wpływu ewaluacji na funkcjonowanie konkretnej szkoły. Pierwsza część pracy (rozdział 1-2) stanowi omówienie tematu od strony teoretycznej, czyli scharakteryzowanie czym jest zarządzanie z naciskiem na zarządzanie szkołą, jako specyficzną organizacją. Druga część pracy to syntetyczny opis czym jest ewaluacja w oświacie. Ostatnia część pracy (rozdział 4) to studium przypadku Zespołu Szkół im. Komisji Edukacji Narodowej w Kalwarii Zebrzydowskiej jako przykładu szkoły w której przeprowadzana została ewaluacja. Będzie to próba skonfrontowania założeń teoretycznych z praktyką konkretnej szkoły poprzez badania własne. Wyniki wykazały, że ewaluacja oddziałuje na funkcjonowanie szkoły oraz w pozytywny sposób wpływają na jej rozwój.
The subject of this paper is to discuss the issues of evaluation in education. The main purpose of the work is to demonstrate the role that evaluation plays in the education process, by trying to assess the impact of evaluations on the functioning of a particular school. The first part of the work (Chapter 1-2) deals with a theoretical topic, is characterizing what is management with emphasis on school management as a specific organization. The second part of the work is a synthetic description of what is evaluation in education. The last part of the work (Chapter 4) is a case study of ZS. im. KEN in Kalwaria Zebrzydowska as an example of the school where the evaluation was conducted. This will be an attempt to confront theoretical assumptions with the practice of a particular school through own research. The results show that evaluation influences the functioning of the school and positively influences its development.