Tytuł pozycji:
Job satisfaction as a part of the involvement of employees in non-governmental organization
The main purpose of this work is to outline and explore the meaning of job satisfaction as well as its impact on the performed work. This is done to confirm the thesis of the author of the work, to show that workers of non-governmental organizations may be satisfied with their working life and that the satisfaction has a crucial impact on the workers involvement towards work. The text outlines the frame of theoretical aspects explored as well as the description of the research that was made within the workers of Court Watch Polska foundation. The choice of such organization was well planned. As it is the only civil organization that is responsible for the court monitoring all over Poland engaging thousands of volunteers in their work. The research was made in the form of questionnaire sheets and became the basis for practical elaboration. The practical research was followed by literary studies on the human resources management, general organizational management and non-governmental sector. Additionally the factors that have an impact on the level of job satisfaction were analyzed based on the interviewed employees. As well as propositions of corrective and preventive actions.
Głównym celem opracowania jest zbadanie i analiza znaczenia satysfakcji zawodowej oraz jej wpływu na zaangażowanie w wykonywaną pracę. Pomóc ma to potwierdzić tezę autora pracy, który twierdzi, że pracownicy organizacji pozarządowych mogą być usatysfakcjonowani swoim życiem zawodowym oraz to, że satysfakcja ma istotny wpływ na zaangażowanie. Tekst przedstawia ujęcie teoretyczne zagadnień badanych aspektów oraz opis badań, które zostały przeprowadzone wśród pracownikach fundacji Court Watch Polska. Wybór tej jednostki nie był przypadkowy. Jest to jedyna organizacja, która prowadzi obywatelski monitoring sądów. Działa na terenie całej Polski, angażując w swoją pracę tysiące wolontariuszy. Badanie wykonane zostało w formie arkuszu pytań ankietowych i stało się podstawą praktycznej części opracowania. Do jego uzupełnienia posłużyła się literatura, szczególnie poświęcona tematyce zarządzania zasobami ludzkimi, ogólnego zarządzania organizacją oraz sektorowi pozarządowemu. Dodatkowo przeanalizowane zostały czynniki wpływające na obniżenie poczucia satysfakcji zawodowej badanych pracowników, jak i propozycje lub działania naprawczo – zapobiegawcze.