Tytuł pozycji:
Jednostka z niepełnosprawnością intelektualną w ekosystemie zakładu poprawczego. Studia indywidualnych przypadków
- Tytuł:
-
Jednostka z niepełnosprawnością intelektualną w ekosystemie zakładu poprawczego. Studia indywidualnych przypadków
Unit with intellectual disability in the correctional ecosystem. Study individual cases
- Autorzy:
-
Polańska, Maria
- Słowa kluczowe:
-
resocjalizacja, niepełnosprawność intelektualna, nieletni, niedostosowanie społeczne, zaburzenia w zachowaniu, przestępczość, zakład poprawczy, metodologia,
Rehabilitation, intellectual disability, juvenile delinquency, social maladjustment, behavioral disorder, crime, correctional facility, methodology,
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aim of this work was to present a portrait - a diagnostic description of an intellectually disabled individual in the ecology of a correctional institution and to present examples of solutions of revalidation and resocialization aimed at increasing the effectiveness of educational and therapeutic activities conducted with respect to pupils. As a result of empirical findings, it has been found that many factors contribute to the process of social derailment. First and foremost, it is a lightweight intellectual disability that contributes to impaired social functioning and can affect a person's unrealistic self-image - a tendency for over-estimation. Another determinant of social maladjustment is the faulty functioning of the family and the incorrect course of the education process. Among the disturbed behaviors examined are: truancy, theft, destruction of property, and other aggressive behaviors. Staying in a correctional facility has improved the social functioning of the respondents. Studies have shown that children with social disability adopt different forms of adaptation to the conditions of a closed institution.
AbstraktCelem niniejszej pracy było ukazanie portretu - opis diagnostyczny jednostki niepełnosprawnej intelektualnie w ekosystemie zakładu poprawczego oraz przedstawienie przykładowych rozwiązań rewalidacyjno-resocjalizacyjnych dążących do zwiększenia efektywności prowadzonych w stosunku do wychowanków działań wychowawczo – terapeutycznych. W wyniku ustaleń empirycznych stwierdzono, iż na proces wykolejenia społecznego ma wpływ wiele czynników. Przede wszystkim jest to posiadana przez badanych niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim, która przyczynia się do zaburzonego funkcjonowania społecznego oraz może wpływać na nierzeczywisty obraz własnej osoby - tendencja do zawyżonej samooceny. Kolejnym determinantem niedostosowania społecznego jest wadliwe funkcjonowanie rodziny i niepoprawny przebieg procesu edukacji. Wśród zaburzonych zachowań badanych szczególną uwagę zwracają: wagarowanie, kradzieże, niszczenie cudzego mienia, a także inne zachowania agresywne. Pobyt w zakładzie poprawczym spowodował polepszenie społecznego funkcjonowania badanych. Badania wykazały przyjęcie przez wychowanków różnych form adaptacji do warunków instytucji zamkniętej.