Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Jednostka z niepełnosprawnością intelektualną w ekosystemie zakładu poprawczego. Studia indywidualnych przypadków

Tytuł:
Jednostka z niepełnosprawnością intelektualną w ekosystemie zakładu poprawczego. Studia indywidualnych przypadków
Unit with intellectual disability in the correctional ecosystem. Study individual cases
Autorzy:
Polańska, Maria
Słowa kluczowe:
resocjalizacja, niepełnosprawność intelektualna, nieletni, niedostosowanie społeczne, zaburzenia w zachowaniu, przestępczość, zakład poprawczy, metodologia,
Rehabilitation, intellectual disability, juvenile delinquency, social maladjustment, behavioral disorder, crime, correctional facility, methodology,
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aim of this work was to present a portrait - a diagnostic description of an intellectually disabled individual in the ecology of a correctional institution and to present examples of solutions of revalidation and resocialization aimed at increasing the effectiveness of educational and therapeutic activities conducted with respect to pupils. As a result of empirical findings, it has been found that many factors contribute to the process of social derailment. First and foremost, it is a lightweight intellectual disability that contributes to impaired social functioning and can affect a person's unrealistic self-image - a tendency for over-estimation. Another determinant of social maladjustment is the faulty functioning of the family and the incorrect course of the education process. Among the disturbed behaviors examined are: truancy, theft, destruction of property, and other aggressive behaviors. Staying in a correctional facility has improved the social functioning of the respondents. Studies have shown that children with social disability adopt different forms of adaptation to the conditions of a closed institution.

AbstraktCelem niniejszej pracy było ukazanie portretu - opis diagnostyczny jednostki niepełnosprawnej intelektualnie w ekosystemie zakładu poprawczego oraz przedstawienie przykładowych rozwiązań rewalidacyjno-resocjalizacyjnych dążących do zwiększenia efektywności prowadzonych w stosunku do wychowanków działań wychowawczo – terapeutycznych. W wyniku ustaleń empirycznych stwierdzono, iż na proces wykolejenia społecznego ma wpływ wiele czynników. Przede wszystkim jest to posiadana przez badanych niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim, która przyczynia się do zaburzonego funkcjonowania społecznego oraz może wpływać na nierzeczywisty obraz własnej osoby - tendencja do zawyżonej samooceny. Kolejnym determinantem niedostosowania społecznego jest wadliwe funkcjonowanie rodziny i niepoprawny przebieg procesu edukacji. Wśród zaburzonych zachowań badanych szczególną uwagę zwracają: wagarowanie, kradzieże, niszczenie cudzego mienia, a także inne zachowania agresywne. Pobyt w zakładzie poprawczym spowodował polepszenie społecznego funkcjonowania badanych. Badania wykazały przyjęcie przez wychowanków różnych form adaptacji do warunków instytucji zamkniętej.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies