Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wchodzenie w dorosłość w kontekście niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim. Szanse i zagrożenia. Studia indywidualnych przypadków

Tytuł:
Wchodzenie w dorosłość w kontekście niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim. Szanse i zagrożenia. Studia indywidualnych przypadków
Getting adulthood with light intellectual disability. Opportunities and dangers. Study of individual cases
Autorzy:
Różycka, Marta
Słowa kluczowe:
dorosłość, niepełnosprawność intelektualna, samodzielność, wsparcie społeczne, integracja
disability, independence, difficulties, abilities, adulthood, solutions, support
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Do celów niniejszej pracy należało przedstawienie sytuacji życiowej osób niepełnosprawnych w stopniu lekkim w kontekście wchodzenia w dorosłość. W związku z tym zakresem badań objęto pięć dziewcząt w wieku 19-22 lat, które przebywają w placówce opiekuńczo-wychowczej na terenie Krakowa. Zgromadzone informacje uzyskano za pomocą autorskiego Kwestionariusza wywiadu z wychowawcami placówki oraz z samymi dziewczętami. Pozwoliły one na pogłębienie informacji za zakresu tego problemu oraz uzyskanie odpowiedzi na postawione wcześniej pytania badawcze. Za pomocą uzyskanych danych ustalono, że sytuacja osób upośledzonych umysłowo na progu dorosłego życia jest zazwyczaj trudna, ponieważ nie są oni wystarczająco przygotowani do prowadzenia samodzielnego egzystowania oraz nie zawsze opiekunowie liczą się z ich potrzebami, pragnieniami czy planami. W związku z tym, rodzi się potrzeba stworzenia przez grupę specjalistów tj. pedagodzy czy psycholodzy większej ilości działań ukierunkowanych na kształcenie umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia. Być może dobrym rozwiązaniem byłby cały system ściśle określonych i usystematyzowanych zajęć przygotowujących osoby niepełnosprawne intelektualnie do dorosłości i wymagań z nią związanych.

The purpose of this work is to present sytuation entering adulthood of people with intellectual disabilities. Accordingly, the scope of conducted empirical research was Five girls aged 19 to 22 years in a care facility. The information was collected using a questionnaire and interviews with the girls and caregivers of the facility. In the information collected through literature and empirical research, it can be concluded that young people with intellectual disabilities are not adequately prepared for independent living. Usually caregivers od facility do not think about their needs, plans or dreams. As a result, young people with intellectual disabilities do not use their abilities and have no chance of living independently. The solution to this difficult situation can be to create a system that will prepare them for independent living, teach the necessary skills and solve typical of problems.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies