Tytuł pozycji:
The Significance of Bilingualism in the Development of Intercultural Competence among Second Generation Poles in Chicago
- Tytuł:
-
The Significance of Bilingualism in the Development of Intercultural Competence among Second Generation Poles in Chicago
Rola bilingwizmu w kształtowaniu kompetencji międzykulturowych w II pokoleniu członków polskiej grupy etnicznej w Chicago
- Autorzy:
-
Miezin, Aleksandra
- Słowa kluczowe:
-
bilingualism, biculturalism, intercultural competence, intercultural sensitivity, second generation immigrants, Polish diaspora, Chicago
bilingwizm, dwujęzyczność, dwukulturowość, kompetencje międzykulturowe, wrażliwość międzykulturowa, imigranci drugiego pokolenia, Polonia, Chicago
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Tematem niniejszej pracy jest rola bilingwizmu w kształtowaniu kompetencji międzykulturowych wśród członków drugiego pokolenia polskiej grupy etnicznej w Chicago. Jej celem jest poznanie, zrozumienie oraz próba opisu zjawiska, jakim jest dwujęzyczność dwukulturowa, jak również zbadanie efektów związanych z podtrzymywaniem kultury i języka polskiego przez Polaków na emigracji, szczególnie w kontekście tożsamości narodowej oraz kontaktów o charakterze międzykulturowym. Praca powstała w oparciu o przegląd literatury przedmiotu oraz badania empiryczne przeprowadzone metodą teorii ugruntowanej za pomocą indywidualnych wywiadów pogłębionych. W badaniach, które odbyły się w terminie od 1 sierpnia do 28 listopada 2016 roku, wzięło udział dwunastu przedstawicieli drugiego pokolenia Polaków pochodzących z okolic metropolii chicagowskiej. Wcześnie sporządzony wstępny scenariusz wywiadu miał na celu zbadanie skutków dorastania w środowisku dwujęzycznym i dwukulturowym.Wyniki uzyskane podczas badań ukazały istotę podtrzymywania języka i kultury polskiej przez Polaków na obczyźnie. Osoby badane miały pozytywne nastawienie w stosunku do znajomości języka polskiego, który dla wielu spośród nich stanowił podstawę rozwoju polskiej tożsamości narodowej. Prócz języka w rozwoju polskiej tożsamości narodowej istotną rolę odgrywa także system oświaty etnicznej, którego przykładem służą polskojęzyczne szkoły sobotnie, kształcące młode pokolenie Polaków na obczyźnie. Ponadto, wśród osób badanych można było zauważyć wysoko rozwiniętą świadomość kulturową oraz wrażliwość międzykulturową, ukształtowaną wskutek dorastania w dwóch odmiennych kontekstach językowo-kulturowych.
The subject of this study is the role bilingualism plays in the development of intercultural competence amongst second generation Poles in Chicago. Its primary purpose is to develop an understanding and make an attempt at a comprehensive description of bicultural bilingualism. The study also aims to investigate the effects and impacts of upholding and preserving Polish language and culture by Polish immigrants, especially in the context of national identity and intercultural communication.Research material for this study was collected through an extensive review of relevant academic literature as well as through data analysis. The empirical part of part of this study was conducted between August 1st and November 28th of 2016, in accordance with the assumptions of grounded theory. During this time, individual in-depth interviews were conducted with twelve second generation Poles from the Chicago metropolitan area. A pre-determined set of open questions was used to investigate the effects of growing up in a bilingual and bicultural environment.The results of the analysis reveal the significance of preserving the Polish language and culture by Poles living in the United States. The subjects of the study exhibited a positive attitude toward language proficiency in their ancestral language; for many, the Polish language served as a basis for the development of a Polish national identity. Apart from language, the study also helped confirm another key factor in building a national identity among second generation Polish immigrants, namely Polish ethnic schools. Moreover, results of the study confirm that second generation Poles exhibit a highly developed sense of intercultural awareness and intercultural sensitivity, most likely a result of their bilingual and bicultural upbringing.