Tytuł pozycji:
The work of Marcel Łoziński and the influence of his didactic work on the younger generation of documentaries
- Tytuł:
-
The work of Marcel Łoziński and the influence of his didactic work on the younger generation of documentaries
Twórczość Marcela Łozińskiego i wpływ jego działalności dydaktycznej na pokolenia młodszych dokumentalistów
- Autorzy:
-
Kamiński, Paweł
- Słowa kluczowe:
-
Polish documentary film, Marcel Łoziński, Paweł Łoziński, Marcin Koszałka, Wajda School, young generation of documentaries, DOK PRO
polski film dokumentalny, Marcel Łoziński, Paweł Łoziński, Marcin Koszałka, Szkoła Wajdy, młode pokolenie dokumentalistów, DOK PRO
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Marcel Łoziński is one of the most outstanding Polish documentaries, author of nearly fifty films for which he was awarded at the biggest festivals in Poland and abroad. In 2001 he became a tutor at Warsaw's Wajda School, which became one of the reasons for writing his work. The desire to look at the influence the master of documentries had on the younger generation of filmmakers was one of the most important motives for taking up the subject of creativity already described in literature. In the first chapter the author makes a new categorization of Marcel Łoziński's work, different from the one described so far. The following chapter describes the influence of the director on the direct charges of the documentary program at the Wajda School, but also on the creators who somehow had contact with the documentary artist (son Paweł) or entered into a long-standing dispute with Łoziński (Marcin Koszałka). The final chapter is a description of a film contest inspired by the movie scene on the move of Father and Son on a Journey.
Marcel Łoziński to jeden z najwybitniejszych polskich dokumentalistów, autor prawie pięćdziesięciu filmów, za które nagradzany był na największych festiwalach w kraju i za granicą. W 2001 roku został tutorem w warszawskiej Szkole Wajdy, co stało się jedną z przyczyn napisania niniejszej pracy. Chęć przyjrzenia się wpływom mistrza dokumentu na pokolenia młodszych filmowców stanowiła wręcz jeden z ważniejszych motywów podjęcia tematu twórczości opisanej już w literaturze przedmiotu. W pierwszym rozdziale autor dokonuje nowej kategoryzacji twórczości Marcela Łozińskiego, innej od dotychczas opisywanych. Kolejne rozdziały to opis wpływu reżysera na bezpośrednich podopiecznych z programu dokumentalnego w Szkole Wajdy, ale także u twórców, którzy w jakiś sposób mieli styczność dokumentalistą (syn Paweł) czy weszli w wieloletni spór z Łozińskim (Marcin Koszałka). Ostatni rozdział to opis konkursu filmowego inspirowanego sceną z filmu Ojciec i syn w podróży.