Tytuł pozycji:
Multilateralizm i bilateralizm w stosunkach między Chinami a Europą Srodkowo Wshodnią
Total Chinese OFDI into the CEE region has increased significantly since 1990 and increased rapidly since 2009. This paper examines the investment architecture and the design of the regime that this increase has occurred in. By demonstrating the high levels of density BITs and other investment related instruments in the CEE-China relationship and the high levels of homogeneity in CEEC-China BITs, this relationship can be considered a form of networked governance and can be considered to be a de facto multilateral relationship. This form of multilateralism has consequences for the expectations of Verdier and Thompson’s theory of regime design which expects bilateralism to be the most efficient form of FDI governance given its association with low transaction costs and a high member surplus. The author suggests that the 16 CEECs and China established the 16+1 platform to institutionalise and increase the efficiency of this de-facto multilateralism. China’s key aims of this institutionalisation are to lower transaction costs associated with organising and administrating 16 different bilateral relationships and are prepared to accept a higher member surplus to facilitate this. By increasing the efficiencies associated with better synergy between the One Belt, One Belt policy initiative and the 16+1 Platform, the impact of lowering transaction costs is significant. The paper discusses what these findings and Verdier and Thompson’s expectations for the FDI regime mean for the future of an EU-China BIT and the advantages and problems associated with such a Treaty.
Całkowite chińskie chińskie OFDI w regionie Europy Środkowej i Wschodniej znacznie wzrosło od 1990 r. I szybko wzrastało od 2009 r. W niniejszym dokumencie analizuje się architekturę inwestycji i projekt systemu, w których nastąpił wzrost. Poprzez wykazanie wysokiego poziomu BIT na gęstości i innych instrumentów inwestycyjnych W stosunkach między CEE i Chinami a wysokim poziomem jednorodności w BIT w krajach CEEC-Chiny, można uznać, że związek ten można uznać za formę sieciowego zarządzania i można go uznać za de facto wielostronne relacje. Ta forma multilateralizmu ma konsekwencje dla oczekiwań teorii konstruowania reżimu Verdiera i Thompsona, która zakłada, że dwustronizm będzie najbardziej efektywną formą zarządzania FDI, biorąc pod uwagę powiązania z niskimi kosztami transakcji i wysoką nadwyżką członka. Autor sugeruje, że 16 krajów Europy Środkowo-Wschodniej i Chin utworzyły platformę 16 + 1 do instytucjonalizacji i zwiększenia skuteczności tego wielostronnego de facto. Główne cele Chin dotyczące tej instytucjonalizacji mają obniżyć koszty transakcji związane z organizowaniem i administrowaniem 16 różnymi stosunkami dwustronnymi i są gotowe przyjąć wyższą nadwyżkę członka, aby to ułatwić. Zwiększając efektywność związaną z lepszą synergią między inicjatywą One Belt, One Belt a platformą 16 + 1, istotny jest wpływ obniżenia kosztów transakcji. W dokumencie omówiono, jakie są te ustalenia oraz oczekiwania firmy Verdier i Thompson dotyczące reżimu BIZ na przyszłość BIT UE-Chiny oraz zalety i problemy związane z takim Traktatem.