Tytuł pozycji:
Model biznesu trenera personalnego doby mediów społecznościowych
Zdrowy styl życia w XXI wieku stał się globalnym trendem. Rynek fitness notuje stały wzrost również w Polsce. Świadomi istoty dbania o kondycję fizyczną i zdrowego odżywiania Polacy, coraz częściej korzystają z usług trenerów personalnych. Wraz z wzrostem popytu na treningi personalne przybywa również usługodawców, zwłaszcza wśród młodych ludzi, którym zawód ten wydaje się atrakcyjny. Największe zarobki przypadną jednak tym, którzy oprócz doświadczenia i umiejętności posiadają zorganizowany model biznesowy i skuteczną strategię marketingową. Kluczowym narzędziem autopromocji współczesnego trenera personalnego jest Internet i media społecznościowe.Przedmiotem niniejszej pracy są najbardziej popularni w mediach społecznościowych polscy trenerzy personalni. Zadaniem autora jest analiza struktury ich biznesu w celu przedstawienia uniwersalnego modelu biznesowego trenera personalnego w dobie Internetu i mediów społecznościowych.Podstawę teoretyczną badań stanowi definicja modelu biznesu – jego istoty, zastosowania, typów oraz struktur. Struktury modeli biznesowych trenerów zostały przeanalizowane zgodnie z koncepcją Business Model Canvas Aleksandra Osterwaldera.W części empirycznej pracy dokonano wtórnej analizy danych pochodzących ze stron internetowych, kanałów społecznościowych oraz blogów badanych trenerów personalnych celem wskazania poszczególnych elementów struktury ich biznesu. Wyniki badań pozwoliły przedstawić obraz uniwersalnego modelu biznesowego trenera personalnego w Internecie i mediach społecznościowych. Model ten cechuje koncentracja na różnorodnych segmentach rynku, obszerna i atrakcyjna lista proponowanej wartości dla klienta, liczne: kanały dystrybucji, narzędzia służące do nawiązywania relacji z klientami, źródła przychodów, kluczowe zasoby, działalności i partnerstwa oraz struktura kosztów, w której koszty typu value – driven przeważają nad kosztami typu cost – driven.
The healthy lifestyle trend became global in the 21st century. We can observe a steady growth of the fitness market also in Poland. As the Poles become more and more aware of the importance of the healthy lifestyle and diet they tend to reach more often for the services of the personal trainers. Along with the increase in demand for the personal trainers’ services, an increase among the service providers can be observed, especially among the young people, who seem to be especially attracted by this profession. However, the highest income will be experienced by those, who in addition to their experience and skills can also create an organised business model and an effective marketing strategy. The key tool for self-promotion of the modern personal trainer is the Internet and social media.The main subject of this paper is the analysis of the structure of the business plans of the most popular Polish personal trainers in order to present the universal personal trainer’s business model on the Internet and in the social media.The theoretical base of this research is the definition of business model - its essence, application possibilities, types and structures. The structures of the personal trainers' business models have been analysed according to the Osterwalder’s Business Model Canvas. In the empirical part of this paper, the secondary analysis of the data derived from the websites, social media and blogs of the personal trainers is provided in order to pinpoint the particular elements of their business structures. The results of the research have provided a picture of the universal model of a personal trainer's business model on the Internet and in the social media. This model combines all of the elements of a business model that turn out to be effective in the fitness industry. This model is focused on the diverse segments of the fitness market and it provides a comprehensive and attractive list of the customer value propositions, a numerous distribution channels, tools designed to create a fulfilling relationships with the customers, a numerous revenue and key resources and also a cost-structure in which the cost-driven type is outweighing the cost-driven type.