Tytuł pozycji:
Występowanie zachowań problematycznych, wsparcie społeczne i poczucie koherencji jako wyznanczniki stresu matek dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- Tytuł:
-
Występowanie zachowań problematycznych, wsparcie społeczne i poczucie koherencji jako wyznanczniki stresu matek dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Child behavioral problems, social support and sense of coherence as determinants of stress in mothers of children with Autism Spectrum Disorders
- Autorzy:
-
Markowska, Oliwia
- Słowa kluczowe:
-
autyzm, matki, stres, wsparcie społeczne, poczucie koherencji
autism, mothers, stress, social support, sense of coherence
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Raising a child with Autism Spectrum Disorders is a great challenge and cause a lot of stress in mothers of those children. High level of autistic symptom is perceived as a risk factor of stress while social support and sense of coherence can be protective. To examine relationships between those factors, 45 mothers of children (age 3-11) with autistic spectrum disorder completed Sense of Coherence scale, Berlin Social Support Scale, Perceived Stress Scale and a questionnaire about children’s behaviors. Sense of coherence and social support were negatively correlated with stress. In regression analise only sense of coherence was a substantial predictor of stress. Behaviors that were most often rated as challenging were problems in the areas of communication, social interactions, emotional regulation and conduct problems. Conduct behaviors, aggressiveness and sleep disorders were positively related with mothers’ stress. Mother’s emotions should be address in therapeutic programs.
Matki dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu są narażone na doświadczanie silnego stresu. Wskazuje się, że czynnikami związanymi z poziomem stresu w tej grupie są charakterystyki dziecka, doświadczane przez matkę wsparcie społeczne i jej poczucie koherencji. Aby zbadać zależności między stresem a wymienionymi zmiennymi, zbadano 45 matek dzieci z zaburzeniami ze spektrum w wieku 3-11 lat, używając Kwestionariusza Orientacji Życiowej, Berlińskiej Skali Wsparcia Społecznego (postrzegane wsparcie emocjonalne i instrumentalne), Skali Odczuwanego Stresu i skali dotyczącej zachowań dziecka. Ze stresem korelowało poczucie koherencji i wsparcie społeczne. W wielokrotnej analizie regresji jedynie poczucie koherencji było istotnym predyktorem stresu. Przeprowadzono również analizę częstości występowania poszczególnych zachowań. Najwięcej matek jako problematyczne wskazywała problemy z komunikacją, nawiązywaniem relacji, regulacją emocji i występowanie zachowań trudnych. Wskazano korelację między stresem a zachowaniami trudnymi, agresywnymi i problemami ze snem. Wychowywanie dziecka z zaburzeniami rozwojowymi jest trudne dla matek, w pracy terapeutycznej z dziećmi powinno się uwzględniać doświadczenia ich rodziców.